Ideový směr a období v Evropě 17. až 19. století, po renesanci a reformaci poslední a nejrozsáhlejší forma ideového odporu proti feudalismu. Významně ovlivnilo nejen nejvyspělejší země západní Evropy (Anglie, Holandsko, Francie, Německo) a USA, ale i mimoevropský společenský vývoj a je tak chápáno jako hnutí světově historické povahy.
Časově osvícenectví začíná v 17. a 18. století a pokračuje ve století 19., někde až 20. Již současníci si uvědomovali kontrast osvícenské doby proti „temnému středověku“ a nazývali ji „věkem rozumu a osvěty“. Samotný termín osvícenství se objevuje nejprve u
Voltaira a
J. G. Herdera a utvrzen byl programovou statí
I. Kanta Co je osvícenství z roku 1784.
Místně počalo osvícenství v Holandsku a Anglii a odtud se rozšířilo téměř do všech kulturních zemí. V mnoha ohledech navazovalo na
renesanci a reformaci, avšak jeho kritika starého řádu byla všestrannější, rozhodnější, hlubší a zejména ústila v projekt nové, dokonalejší společnosti. Nejvýrazněji se osvícenství projevovalo ve Francii v 18. století, kde je vedle ideologických myslitelů reprezentovala celá plejáda mechanických materialistů (
J. La Mettrie,
P. H. D. von Holbach,
C. A. Helvétius,
D. Diderot). Monumentálním dílem francouzského osvícenství byla
Diderotova a
d'Alembertova Encyklopedie.
Osvícenství usilovalo zbavit člověka duchovní, materiální a sociální poroby, proto se snažilo šířit osvětu, vzdělanost, popularizovat vědu, bojovat proti všemožným pověrám a předsudkům. Upřímně věřilo v sílu lidského rozumu, vytvořilo onu formu racionalismu, která se charakterizuje jako „osvícenský racionalismus“. Rozum, opřený o smyslovou zkušenost, měl být svrchovaným soudcem ve všech sporech a problémech, vše nadpřirozené a nadrozumové bylo odmítáno. Umírněné křídlo osvícenství hlásalo
deismus, osvícenští materialisté pak víru v boha zcela zavrhovali. Vliv osvícenství vrcholil v posledních dvou desetiletích 18. a prvních dvou desetiletích 19. století.
České osvícenství spadá časově do doby národního obrození i když s ním není totožné. Nastupuje v poslední čtvrtině 18. století (ve srovnání s francouzským, anglickým a německým osvícenstvím později) a působí až do poloviny století 19. (zčásti i déle). Složité politické a národnostní poměry v habsburské monarchii vedly k odlišení tzv. oficiálního osvícenství, podníceného reformami
Josefa II. a ideologií jeho vídeňských stoupenců (v jeho duchu byl veden časopis
Prager gelehrte Nachrichten), a české osvícenské ideologie, již charakterizuje vlastenecké úsilí, sympatie k české šlechtě, zaměření na české dějiny a literaturu, mlčení o josefínských reformách a požadavek „neomezené a nestranné svobodomyslnosti v bádání“ vůči státu a církvi. České osvícenství má ovšem všechny zásadní rysy osvícenské pokrokovosti, je neseno duchem laicizace náboženského světového názoru, směřuje k racionalismu a materialismu, vyzdvihuje vědu a osvětu, avšak otevřeného materialismu, ateismu a sociální revolučnosti se zříká. Osvícenské myšlení je přejímáno spíše v jeho německé než anglo-francouzské variantě. V tomto duchu byly zakládány četné učené společnosti, především Soukromá společnost nauk v Čechách (založena roku 1774, v roce 1784 přejmenovaná na Českou společnost nauk a roku 1790 na Královskou českou společnost nauk).
V historiografii představují osvícenství zejména
G. Dobner a
F. M. Pelcl, zakladatelé českého „kritického dějezpytu“. V přírodních vědách získal evropský význam materialisticky orientovaný fyziolog
G. Prochaska zakladatel české fyziologie, pokračovatel karteziánské koncepce reflexu a předchůdce
Sečenova a ruské fyziologické školy.
České osvícenství vrcholí typickou postavou osvícenského vědce
J. Dobrovského, zakladatele české a slovanské filologie, jehož filozofická pozice, označovaná jako „osvícenský pozitivismus“ s výrazným racionalistickým zabarvením, se vyznačuje nekompromisním zaujetím pro vědeckou pravdivost, a filozofem, logikem a matematikem
B. Bolzanem, jehož osobnost je z hlediska běžné úrovně českého osvícenského myšlení zcela mimořádná. V oblasti české literatury se ideové dědictví osvícenství plně projevilo až v 19. století, a to v preromantické tvorbě spisovatelů tzv. jungmannovské generace (
J. Kollár,
F. L. Čelakovský,
V. Hanka,
J. Linda) i v důrazu na lidovýchovné funkce literatury a divadla (
V. Thám,
V. M. Kramerius,
P. Šedivý,
J. K. Tyl).
Vytvořeno:
10. 11. 2005
Aktualizováno:
11. 6. 2017
Autor: -red-