*6.2.1929 (
Ivančice u Brna, Československo) – †20.2.1971 (
Praha, Československo), český spisovatel, dramaturg a filmový scenárista. Pocházel ze zemědělské rodiny, v letech 1945–1949 vystudoval Vyšší rolnickou školu v Olomouci a poté byl vedoucím státního statku mládeže v Ondrášově na Bruntálsku (1949–1950). Po prezenční vojenské službě odešel na ÚV ČSM (Ústřední výbor Československého svazu mládeže), kde pracoval na zemědělském referátu a organizoval brigády v pohraničí. Z této bohaté zkušenosti čerpal náměty pro své první povídky, které vyšly souhrnně v roce 1956 pod názvem
Rok života. Pod vlivem počínajících společenských i politických proměn zpracoval tutéž tématiku již zcela jinak v rozsáhlejší novele
Zelené obzory (1960), která byla skutečným startem úspěšného a významného spisovatele 60. let, jehož pozoruhodně se vyvíjející dílo posloužilo i jako náměty pro řadu nejlepších českých filmů tohoto období, jež se vracely do nedávné minulosti a kriticky se vyjadřovaly k měnící se současnosti a jež zcela převrátily dosud zaběhnutá schémata. Od roku 1959 byl scenáristou a dramaturgem Filmového studia Barrandov a spolupracoval s řadou režisérů. V roce 1961 navázal spolupráci s
Karlem Kachyňou, čímž došlo k jednomu z nejšťastnějších tvůrčích spojení v historii české kinematografie. V jejich tandemu se zrodily mimořádné snímky (a také termín „pocitový film“), jejichž ústředním motivem bylo střetávání privátního světa člověka se světem vnějším, střetávání dětství a dospívání se světem dospělých. Tyto snímky získaly řadu ocenění doma i v zahraničí a dodnes patří k vrcholům české kinematografie nejen 60. let – mj.
Pouta,
Trápení,
Závrať,
Vysoká zeď,
Naděje,
Ať žije republika,
Kočár do Vídně,
Noc nevěsty a zejména drama
Ucho, jež by podle dnešní teminologie mohlo být označeno jako temný politický psychothriller a jež okamžitě skončilo v trezoru, v němž spočívalo až do ledna 1990, kdy se dočkalo oficiální premiéry. Podle Procházkových námětů a scénářů vzniklo i později několik filmů, v nichž však již jeho jméno nesmělo být uvedeno (mj.
Už zase skáču přes kaluže,
Páni kluci), v devadesátých letech pak byly natočeny dva původně televizní filmy podle jeho námětů z pozůstalosti (
Městem chodí Mikuláš,
Kráva), které se dočkaly i uvedení v kinech.
Jan Procházka byl rovněž významnou osobností tehdejší politické scény. Byl členem KSČ, od roku 1962 kandidátem ústředního výboru KSČ, v letech 1963 – 1966 pracoval v ideologické komisi ÚV KSČ a byl též poradcem prezidenta
Antonína Novotného. Ve druhé polovině 60. let se přiklonil ke křídlu KSČ, které požadovalo reformu strany a společnosti, a stal se jednou z předních osobností tzv. pražského jara 1968. V letech 1968–1969 byl místopředsedou Svazu československých spisovatelů. Po sovětské okupaci v srpnu 1968 se ocitl mezi prvními zakázanými autory a po nástupu Husákova vedení v dubnu 1969 byla proti němu byla rozpoutána štvavá kampaň, která ještě více podlomila jeho již tak v důsledku mnoha stresů podlomené zdraví. V roce 1971 zemřel na rakovinu ve věku pouhých dvaačtyřiceti let – jeho původně zakázaný pohřeb proběhl za dozoru Státní bezpečnosti. Jeho dílo, týkající se především lidské morálky, zůstalo živé a navýsost aktuální dodnes. O jeho životě a okolnostech jeho smrti byl natočen televizní dokument
V žáru moci (2001) z televizního cyklu
Předčasná úmrtí. Jeho dcery Iva Procházková a Lenka Procházková jsou rovněž spisovatelkami.
Bibliografie: sbírka povídek
Rok života (1956), novela
Zelené obzory (1960), novela
Závěj (1961), úspěšný román z prostředí venkovské vojenské posádky roku 1952
Přestřelka (1964), k dvacátému výročí osvobození vydaný román s ilustracemi Jiřího Trnky
Ať žije republika (1965), kniha filmových povídek
Tři panny a Magdaléna (1966), novela
Svatá noc (1966), povídka
Divoké prázdniny (1967), novela
Kočár do Vídně (1967), souhrnně vydané novely
Zelené obzory,
Lítost,
Závěj,
Svatá noc (1968), publicistická kniha projevů a článků
Politika pro každého (1969).
Filmografie (kompletní, námět a spolupráce na scénáři, není-li uvedeno jinak): středometrážní situační komedie
To byla noc! (1957), venkovské drama
Hořká láska (1958), historka z vojenského prostředí
Zatoulané dělo (1958), budovatelský kaleidoskop z kladenských hutí
Lidé jako ty (1960), rozjásaná milostná komedie na pozadí celostátní spartakiády
Valčík pro milión (1960), společenská moralita o venkovském veterináři, který se nechá spoutat maloměšťáckými konvencemi,
Pouta (1961), lyrický příběh o přátelství dvanáctileté dívky a koně
Trápení (1961), mravoučný příběh obyčejných mladých lidí
Život bez kytary (1962), lyrický příběh první lásky dospívající dívky
Závrať (1962), kronika dělnické rodiny z lokomotivky ČKD
Černá dynastie (1962), pokus o realistický pohled na problémy zestátněného zemědělství
Zelené obzory (1962), internacionální příběh tanečnice a dvou mužů na opačných stranách ideologické barikády
Komu tančí Havana? (1962), dramatický příběh outsidera
Na laně (1963), smutný příběh alkoholika a prostitutky na okraji velké průmyslové stavby
Naděje (1963), příběh děvčete, které citově procitá při setkání s mladým invalidou,
Vysoká zeď (1964), rodinný povídkový snímek
Povídky o dětech (1964, povídky
Magdaléna,
Podvodnice,
Kapr), krátkometrážní snímek
Kdy brečí muži (1964), špionážka o hledání nacistického pokladu
Anděl blažené smrti (1965), kritický pohled na poslední dny války a jejich lidské tragédie
Ať žije republika (1965), nevydařený pokus o špionážní historku
Transit Carlsbad (1966), mistrovské, téměř antické drama z posledních dnů války
Kočár do Vídně (1966), syrová balada o kruté nelidskosti fanatismu a dogmat podle novely
Svatá noc pod názvem
Noc nevěsty (1967), rodinná komedie
Naše bláznivá rodina (1968), humorně poetický příběh z nápravného zařízení propuštěné dívky a staršího řidiče
Vánoce s Alžbětou (1968), komorní příběh lásky na pozadí pražského povstání 1945
Maratón (1968), historická komedie podle povídky z Karlštejnských vigilií Františka Kupky
Slasti Otce vlasti (1969, spolupráce na scénáři), portrét starého nemocného profesora, který vidí nový smysl života v neznámé dívce,
Směšný pán (1969), temné drama o atmosféře strachu v 50. letech, jejímiž obětmi se stávají sami strůjci a vykonavatelé moci,
Ucho (1970, premiéra 1990; nominace na Zlatou palmu na MFF v Cannes 1990, Cena za scénář in memoriam), působivá adaptace knihy
Alana Marshalla o chlapci postiženém obrnou
Už zase skáču přes kaluže (1970, spol, na scénáři; v titulcích místo Jana Procházky uveden
Ota Hofman), fantastický dobrodružný příběh na motivy románu
Julese Vernea Na kometě (1970, spol. na scénáři; v titulcích místo Jana Procházky uveden
Karel Zeman), rozverná kostýmní komedie
Svatby pana Voka (1970, scénář; v titulcích místo Jana Procházky uveden Karel Steklý), klukovský příběh na motivy románu Marka Twaina
Dobrodružství Toma Sawyera pod názvem
Páni kluci (1970, scénář; v titulcích místo Jana Procházky uveden
Vít Olmer), rakouská televizní adaptace novely
Ucho v režii Pavla Kohouta
Das Ohr (1983, námět), podle scénáře z roku 1968 (tehdy nerealizovaného) natočený mikulášský příběh z nemocničního prostředí
Městem chodí Mikuláš (1992, námět), pochmurný baladický příběh na motivy povídky
J. Š. Baara Pro kravičku a podle filmové povídky z pozůstalosti Jana Procházky pod názvem
Kráva (1993, spolupráce na námětu)
Vytvořeno:
24. 10. 2008
Aktualizováno:
28. 10. 2012
Autor: PST