olejomalba
Výtvarné umění
Malba barvami, jejichž pojidlem je olej (makový, lněný), poskytující hlubší a intenzívnější tóny než jiné techniky. Umožňuje malbu pastózního charakteru i lazurami a pro velkou krycí schopnost snadné přemalby a retuše, nesplývavé barvy lze promíchat a vrstvit bez zaschnutí. Olejomalba byla vyvinuta z tempery (podle tradice bratry Eycky, kteří pracovali lazurní olejomalbou na světlou temperovou podmalbu), zdokonalena generacemi malířů (Antonello da Messina), zvláště benátských (tmavý bolusový podklad, plátno, pastózní rukopis). Do realismu prováděn technický postup malby po vrstvách (podmalba, malba, lazura), v období realismu a hlavně impresionisty zaveden způsob alla prima (přimé nanášení barev bez podmalby).
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
10. 7. 2006
Autor: -red-
Odkazující hesla: akcelerátor, akryl, Antonello da Messina, bolus, čínské výtvarné umění, frottage, gesso, Habico, Hans Arp, Karl Pavlovič Brjullov, Keith Arlin Parkinson, malířská hůlka, médium, napínací rám, tempera, základní nátěr, zeleň Paola Vernese.