Peter Greenaway
Biografie / Výtvarné umění / Režie / Dramatici
[Grínvej], *5.4.1942 (Newport, Wales, Velká Británie), britský filmový a televizní režisér, scenárista, malíř a spisovatel. Vystudoval malířství na Walthamsrow School of Art a již ve svých 22 letech měl první samostatnou výstavu v londýnské Lord's Galery. V letech 1965–1976 pracoval jako filmový střihač v britské Ústřední informační službě. Současně také maloval, psal a ilustroval knihy a natáčel vlastní dokumentární snímky (od roku 1962), jichž má na svém kontě několik desítek. V roce 1982 debutoval celovečerním hraným snímkem Umělcova smlouva a v dalších letech se zařadil mezi nejznámější, nejoriginálnější a nejdiskutovanější světové filmaře. Proslul jako autor svébytných, zašifrovaně vyprávěných a často šokujících snímků (či spíše filmových podobenství až rébusů) s provokativními tématy, jež vynikají bohatou vizuálností, krajní stylizací, excentrickou poetikou a často i krutostí a zvrácenostmi včetně kanibalismu. S až chorobnou posedlostí využívá nejrůznějších bizarních hříček (číselných, abecedních, kompozičních, motivických), jakož i složitých kulturních a historických odkazů a zároveň si testuje možnosti audiovizuálního vyjadřování. Zajímá ho i konfrontace odlišných kultur. Své autorské filmy dříve vytvářel se stálými spolupracovníky, mezi něž patřili zejména kameraman Sacha Vierny a hudební skladatel Michael Nyman. Kromě režie se i nadále věnuje jiným uměleckým aktivitám – mj. vydal knižní verze svých několika filmů (Topení po číslech, Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, Fallové, Dítě z Maconu). O jeho soukromí, které si pečlivě střeží, není známo prakticky nic, většinou bývá považován za provokatéra, manýristu a domýšlivého suchara, který je buď obdivován nebo zatracován. V současné době žije v Nizozemsku, kde také natočil svůj zatím poslední snímek Rembrandtova Noční hlídka (2007).
Vybraná filmografie (scénář a režie): tříhodinový dokument, zachycující životopisy 92 osob, jejichž příjmení začínají na Fall, s názvem Fallové (1980), barokní vražednická šaráda s výtečným postižením ducha doby a dnes již klasické dílo moderní světové kinematografie Umělcova smlouva (1982), příběh bratrů – dvojčat a jejich beznohé milenky Jedno zet a dvě nuly (1985), úvaha o tvorbě a umění ve vztahu k životu a smrti na pozadí příběhu slavného architekta Architektovo břicho (1987), černá vražednická komedie Topení po číslech (1988; Cena za umělecký přínos na MFF v Cannes), na hranici únosnosti balancující makabrózní podobenství o degradaci lidství Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989), originální zpracování Shakespearovy hry Bouře pod názvem Prosperovy knihy (1991), v dokonale manýristickém stylu natočené podobenství o zneužívání dětí, moci církve i o snadném ovládání zfanatizovaného davu Dítě z Maconu (1993), dramatická esej o erotice a kaligrafii, vyprávějící příběh japonské spisovatelky, Kniha snů (1996, též uváděno pod názvem Kniha do postele), filmy Federica Felliniho inspirovaná černá komedie 8 1/2 ženy (1999), životopisný snímek o vzniku slavného Rembrandtova obrazu Rembrandtova Noční hlídka (2007; nizozemská národní filmová cena Zlaté tele za nejlepší scénář).
Vytvořeno:
14. 11. 2008
Aktualizováno:
2. 1. 2021
Autor: PST
Odkazující hesla: Erland Josephson.