motorový vůz 801
Železnice
Staré značení M131.1. V letech 1948–1956 vyrobila Tatra Kopřivnice a Vagónka Studénka celkem 549 dvounápravových motorových vozů s mechanickým přenosem výkonu pro místní dráhy. Byly k nim vyrobeny i příslušné přípojné vozy. Jako pohonná jednotka byl použit upravený motor z osvědčených nákladních automobilů Tatra 111, což také přispělo k jejich oblibě. Dostaly přezdívku „Hurvínek“. Úspěšně nahardily nesourodou směs kolejových autobusů, motorových vozů a parních lokomotiv předválečné éry na vedlejších tratích. Byly výjimečně nasazovány dokonce i na rychlíky. V době nahrazování novějšími typy byly některé převedeny na vlečky, kde sloužily jako posunovací lokomotivy, některé byly přestavěny na montážní vozy traťového vedení. V pravidelném provozu již přestaly jezdit, ale mnoho jich zůstalo zachováno provozních jako muzejní exponát, včetně prototypu M131.1001.
Uspořádání náprav | A1 |
Výkon | 114 kW |
Max. rychlost | 60 km/h |
Hmotnost | 16,6 t |
Max. počet cestujících | 69 |
Délka přes nárazníky | 12 100 mm |
Vytvořeno:
20. 5. 2021
Aktualizováno:
28. 12. 2021
Autor: -PAL-
Odkazující hesla: motorový vůz 810, motorový vůz 820, motorový vůz M130.1.