motorový vůz M120.0



Železnice

V roce 1927 vyrobila ČKD prototyp dvounápravového motorového vozu s mechanickým přenosem výkonu jako řadu M120.0. Na místních tratích v té době jezdily téměř výhradně parní lokomotivy, mnohdy se smíšenými (osobní + nákladní) vlaky. Navíc musely parní lokomotivy během cesty zbrojit (dobírat vodu nebo uhlí) obsluha a údržba parní trakce byla náročná a tím také drahá. To vedlo k neúměrně nízké cestovní rychlosti a nastupující konkurence autobusové dopravy dále snižovala atraktivitu tohoto způsobu dopravy. Dráhy hledaly nový způsob dopravy, který by tyto nedostatky odstranil. Jednoduché řešení spočívalo v úpravě autobusu na kolejový provoz, tím také vznikl název „kolejový autobus“, v tomto případě autobus Praga NO. Zvláštnostní byla nutnost otáčení v koncových stanicích  na točně, stejně jako u parní lokomotivy. Další, z dnešního pohledu neobvyklé, bylo u prvních vozů jako palivo benzín nebo směs lihu a benzínu. M120.001 zůstal jen v prototypu, ale udržel se v provozu až do čtyřicátých let 20. století. Vůz se nedochoval. Na něj pak navázaly další motorové vozy lehké konstrukce.

Uspořádání náprav A1
Výkon 55 koňských sil
Max. rychlost 55 km/h
Hmotnost 10,7 t
Max. počet cestujících 29
Délka přes nárazníky      8 820 mm


Vytvořeno: 11. 6. 2021
Aktualizováno: 11. 6. 2021
Autor: -PAL-

Odkazující hesla: motorový vůz 801, motorový vůz M120.1.