mediace



Psychologie
Psychologie, mediální (medijní) projevy, okruh tzv. paranormálních jevů zkoumaných metapsychologii; vědecky nezdůvodněné formy komunikace média s paranormálním (parafyzickým, parapsychickým) světem, který měl být podle zastánců metapsychologie údajně těmito projevy přiblížen a zprostředkován. Za nejčastější mediální projevy byly pokládány imitace hlasů zemřelých osob, pohyby předmětů, psaní textu ap., podmínkou bylo navození aktivovaného stavu (transu) média v průběhu mediální seance. K silné profanaci mediálních projevů došlo v rámci novodobého okultismu. – Odlišnou kategorii tvoří tzv. mediální kresby, blížící se svou přesností, jemností detailu a bohatostí tvarů profesionálním výtvarným artefaktům, stejně jako kresby některých psychicky postižených osob či kresby vytvořené pod-vlivem halucinogenů (LSD, psilocybin, meskalin). Etiologie těchto projevů předpokládá účast psychologických automatismů (P. Janet) a různých vrstev osobnosti, v nichž dochází k vybavování (oživování) archetypálních obsahů nevědomí (C. G. Jung).

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 1. 8. 2006
Autor: -red-