elektrická lokomotiva 141



Železnice

Elektrická univerzální lokomotiva. Staré označení E499.1. V letech 1958-1959 vyráběla Škoda Plzeň tyto čtyřnápravové lokomotiv pro napájení stejnosměrným elektrickým napětím 3000 V. Lokomotivy vycházely z osvědčené řady 140 (E499.0) od kterých se liší zejména vzhledem skříně (hranatá okénka) a licenční podvozky byly nahrazeny tuzemskými. Lokomotivy byly kvůli zastarávání postupně vyřazovány z provozu a kolem roku 2019 byly v provozu již jen dvě. Prototyp 141.001 je exponátem železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Měl výjimečně shodná kulatá okénka jako lokomotiva řady 140 a jiné odlišnosti od sériových strojů 141. Od lokomotiv 140 resp. E499.0 zdědila i tradiční přezdívku „Bobina” nebo delší „Jedničková Bobina”

Uspořádání náprav Bo'Bo'
Napájení 3000 V =
Výkon 2032 kW
Max. rychlost 120 km/h
Hmotnost 84 t
Tažná síla na háku 225 kN
Délka přes nárazníky 16 140 mm
Počet vyrobených kusů      61
Tovární označení 30E
Tovární označení prototypu      20E


Vytvořeno: 28. 6. 2001
Aktualizováno: 13. 5. 2021
Autor: -PAL-

Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 121, elektrická lokomotiva 140, elektrická lokomotiva 180.