elektrická lokomotiva 141
Železnice
Elektrická univerzální lokomotiva. Staré označení E499.1. V letech 1958-1959 vyráběla Škoda Plzeň tyto čtyřnápravové lokomotiv pro napájení stejnosměrným elektrickým napětím 3000 V. Lokomotivy vycházely z osvědčené řady 140 (E499.0) od kterých se liší zejména vzhledem skříně (hranatá okénka) a licenční podvozky byly nahrazeny tuzemskými. Lokomotivy byly kvůli zastarávání postupně vyřazovány z provozu a kolem roku 2019 byly v provozu již jen dvě. Prototyp 141.001 je exponátem železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Měl výjimečně shodná kulatá okénka jako lokomotiva řady 140 a jiné odlišnosti od sériových strojů 141. Od lokomotiv 140 resp. E499.0 zdědila i tradiční přezdívku „Bobina” nebo delší „Jedničková Bobina”
Uspořádání náprav | Bo'Bo' |
Napájení | 3000 V = |
Výkon | 2032 kW |
Max. rychlost | 120 km/h |
Hmotnost | 84 t |
Tažná síla na háku | 225 kN |
Délka přes nárazníky | 16 140 mm |
Počet vyrobených kusů | 61 |
Tovární označení | 30E |
Tovární označení prototypu | 20E |
Vytvořeno:
28. 6. 2001
Aktualizováno:
13. 5. 2021
Autor: -PAL-
Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 121, elektrická lokomotiva 140, elektrická lokomotiva 180.