elektrická lokomotiva 140



Železnice

Elektrická lokomotiva. V letech 1953-1959 vyrobila Škoda Plzeň 100 těchto čtyřnápravových lokomotiv pro napájení stejnosměrným elektrickým napětím 3000 V. Na lokomotivách byly použity podvozky podle švýcarské licence. První dva prototypy se zkoušely v Polsku, protože na území tehdejšího Československa byla první elektrifikovaná trať s napětím 3000 V uvedena do provozu až roku 1956. Lokomotivy byly vyrobeny jako univerzální, používaly se většinou ale pro dopravu osobních vlaků a rychlíků. Tyto lokomotivy se v provozu osvědčily a můžeme je stále vidět jako historická vozidla a nebo po rekonstrukci a modernizaci stále slouží jako lokomotivy soukromých dopravců. Zajímavostí je, že byly vyráběny v době, kdy se ještě vyráběly parní lokomotivy. Podle uspořádání podvozků Bo'Bo' dostaly přezdívku „Bobina”.

Uspořádání náprav Bo'Bo'
Napájení 3000 V =
Výkon 2040 kW
Max. rychlost 90 km/h
Hmotnost 85 t
Tažná síla na háku 224 kN
Délka přes nárazníky 17 210 mm
Počet vyrobených kusů      30
Tovární označení 57E


Vytvořeno: 28. 6. 2001
Aktualizováno: 13. 1. 2023
Autor: -PAL-

Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 141.