elektrická lokomotiva 180



Železnice

Staré značení E669.0. V letech 1958–1959 vyrobila Plzeňská Škodovka dva prototypy nákladních lokomotiv na stejnosměrný proud 3000 V. Jednalo se o první šestinápravové lokomotivy vyrobené u nás po druhé světové válce.
Storje vycházely z řady 141 (E499.1). Během zkoušek nesly označení E698.0, po převážení E699.0 a po definitivní změně převodů a snížení rychlosti na 90 km/h a zároveň zvýšení tažné síly na háku pak označení E669.001 a E669.002. Posloužily pro vývoj svých následovnic řad E669.1 (181), E669.2 (182) a E669.3  (183).
U těchto prototypů se můžeme setkat s přezdívkou „Albatros” ale celá řada je známnější spíše pod přezdívkami „Šestikolák” nebo „Cecilka” podle uspořádání náprav Co'Co'.
Obě jsou z provozu již vyřazeny, ale zachovány: E669.002 (180.002) je majetkem Národního Technického Muzea a E669.001 (180.001) je provozní jako muzejní vozidlo.
Oba prototypy se v technických parametrech mírně liší.

Uspořádání náprav Co'Co'
Napájení 3000 V =
Výkon 3048 a 2610 kW
Max. rychlost 90 km/h
Hmotnost 119 t
Tažná síla na háku 345 kN
Délka přes nárazníky 18 800 mm
Počet vyrobených kusů      2
Tovární označení 23E


Vytvořeno: 26. 3. 2021
Aktualizováno: 26. 12. 2021
Autor: -PAL-

Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 181, elektrická lokomotiva 182, elektrická lokomotiva 183.