elektrická lokomotiva 180
Železnice
Staré značení E669.0. V letech 1958–1959 vyrobila Plzeňská Škodovka dva prototypy nákladních lokomotiv na stejnosměrný proud 3000 V. Jednalo se o první šestinápravové lokomotivy vyrobené u nás po druhé světové válce.
Storje vycházely z řady 141 (E499.1). Během zkoušek nesly označení E698.0, po převážení E699.0 a po definitivní změně převodů a snížení rychlosti na 90 km/h a zároveň zvýšení tažné síly na háku pak označení E669.001 a E669.002. Posloužily pro vývoj svých následovnic řad E669.1 (181), E669.2 (182) a E669.3 (183).
U těchto prototypů se můžeme setkat s přezdívkou „Albatros” ale celá řada je známnější spíše pod přezdívkami „Šestikolák” nebo „Cecilka” podle uspořádání náprav Co'Co'.
Obě jsou z provozu již vyřazeny, ale zachovány: E669.002 (180.002) je majetkem Národního Technického Muzea a E669.001 (180.001) je provozní jako muzejní vozidlo.
Oba prototypy se v technických parametrech mírně liší.
Uspořádání náprav | Co'Co' |
Napájení | 3000 V = |
Výkon | 3048 a 2610 kW |
Max. rychlost | 90 km/h |
Hmotnost | 119 t |
Tažná síla na háku | 345 kN |
Délka přes nárazníky | 18 800 mm |
Počet vyrobených kusů | 2 |
Tovární označení | 23E |
Vytvořeno:
26. 3. 2021
Aktualizováno:
26. 12. 2021
Autor: -PAL-
Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 181, elektrická lokomotiva 182, elektrická lokomotiva 183.