Edward Lee Thorndike



Biografie / Psychologie
[Sórndajk], *31.8.1874 – †10.8.1949, americký psycholog, zoopsycholog; profesor Columbijské univerzity, žák W. Jamese; jeden z prvních stoupenců behaviorismu. Ve své disertační práci rozpracoval teorii učení, která se stala klasickou a v následujících padesáti letech byla považována za stěžejní pro rozvoj americký psychologie učení. Od roku 1899 zaměřil Thorndike svou pozornost (vedle problémů lidského a zvířecího učení) na otázky inteligence a výchovy. Jako autor tzv. S-R teorií učení (učení je funkcí spojů mezi stimulem S a reakcí R; posilují se ty formy učení, které jsou úspěšné nebo vedou k úspěchu) zdůrazňoval význam pokusu a omylu jako hlavní formy učení. Vedle četných zákonitostí učení popsal zejména zákon efektu a zákon cviku, jež po roce 1930 revidoval. Hlavní díla: Animal Intelligence (Inteligence zvířat), Etements of Psychology (Elementy psychologie), Psychology of Learning (Psychologie učení), Principles of Teaching based on Psychology (Psychologické principy učení).

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 20. 7. 2006
Autor: -red-

Odkazující hesla: bludiště, konekcionismus, labyriutový pokus, učení.