železniční trakce



Doprava / Železnice

Způsob pohonu, resp. napájení železničních hnacích vozidel.

Závislá trakce:

  • elektrická – napájí se z troleje, případně z kolejí.

    Obvyklé napájecí soustavy:
    • 600 V stejnosměrných - MHD, tramvaje, trolejbusy
    • 750 V stejnosměrných- pražské metro, výjimečně trolejbusy
    • 1500 V stejnosměrných - u nás trať Tábor - Bechyně a povrchové doly, dále Tatranské železnice apod.
    • 3000 V stejnosměrných - u nás železnice - severní polovina republiky, polské železnice atd.
    • 25 kV/50 Hz střídavých - u nás železnice - jižní polovina republiky, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko atd.
    • 15 kV/16,7 Hz střídavých (v minulosti 16 a 2/3 Hz) - železnice Německo, Rakousko atd.

Nezávislá trakce:

  • parní – pohon parním strojem, lokomotiva veze s sebou zásobu uhlí a vody.
  • motorová – zpravidla s dieslovým (vznětovým) motorem. Vozidlo má vlastní zásobu nafty.

Méně obvyklé nezávislé trakce:

  • koňská (animální) – používaná do přelomu 19. a 20. století.
  • turbínová – neosvědčila se pro velký hluk a spotřebu paliva, výjimečně se používá i dnes.
  • atomová – plánována v Sovětském Svazu i v USA ale v praxi nepoužita.
  • gravitační – na některých místních drahách. Vozidlo schopné pouze jízdy ze svahu, ovládané jen ruční brzdou.
  • elektrická – napájená z baterií.


Vytvořeno: 19. 3. 2021
Aktualizováno: 10. 4. 2021
Autor: -PAL-