železniční trakce
Doprava / Železnice
Způsob pohonu, resp. napájení železničních hnacích vozidel.
Závislá trakce:
- elektrická – napájí se z troleje, případně z kolejí.
Obvyklé napájecí soustavy:- 600 V stejnosměrných - MHD, tramvaje, trolejbusy
- 750 V stejnosměrných- pražské metro, výjimečně trolejbusy
- 1500 V stejnosměrných - u nás trať Tábor - Bechyně a povrchové doly, dále Tatranské železnice apod.
- 3000 V stejnosměrných - u nás železnice - severní polovina republiky, polské železnice atd.
- 25 kV/50 Hz střídavých - u nás železnice - jižní polovina republiky, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko atd.
- 15 kV/16,7 Hz střídavých (v minulosti 16 a 2/3 Hz) - železnice Německo, Rakousko atd.
Nezávislá trakce:
- parní – pohon parním strojem, lokomotiva veze s sebou zásobu uhlí a vody.
- motorová – zpravidla s dieslovým (vznětovým) motorem. Vozidlo má vlastní zásobu nafty.
Méně obvyklé nezávislé trakce:
- koňská (animální) – používaná do přelomu 19. a 20. století.
- turbínová – neosvědčila se pro velký hluk a spotřebu paliva, výjimečně se používá i dnes.
- atomová – plánována v Sovětském Svazu i v USA ale v praxi nepoužita.
- gravitační – na některých místních drahách. Vozidlo schopné pouze jízdy ze svahu, ovládané jen ruční brzdou.
- elektrická – napájená z baterií.
Vytvořeno:
19. 3. 2021
Aktualizováno:
10. 4. 2021
Autor: -PAL-