Gunnar Fischer



Biografie / Kamera

[Fišer], *18.11.1911 (Ljungby, Švédsko) – †11.6.2011 (Stockholm, Švédsko), švédský kameraman. Studoval malířství v Kodani a pak na Královské umělecké akademii. Tři roky strávil ve švédském námořnictvu jako kuchař a poté získal místo v ateliérech Svensk Filmindustri, kde v letech 1935–1942 pracoval jako asistent kamery. Samostatně se podílel na desítkách krátkých snímků, rozhodujícím okamžikem jeho umělecké dráhy bylo setkání s režisérem Ingmarem Bergmanem, s nímž natočil dvanáct prvních filmů. Jeho asketický styl s až expresionistickým svícením a s využitím maximální hloubky ostrosti souzněl se záměry slavného tvůrce a stal se integrální součástí bergmanovského odkazu. Rovněž psal a ilustroval dětské knížky a režíroval pět krátkých snímků, z nichž nejznámější je Ďáblův nástroj (1965) s jazzovým basistou Kurtem Lindgrenem. Později působil už pouze v televizi. Za své celoživotní dílo obdržel švédskou výroční cenu Zlatý brouk (2002). Jeho manželkou byla až do své smrti Gull Söderblomová (1938–2005), sestra populárního herce Åkeho Söderbloma. Oba jejich synové Jens a Peter Fischerovi se stali také kameramany.

Vybraná filmografie (kamera): filmy natočené ve spolupráci s Ingmarem Bergmanem: Přístavní město (1948), Žízeň (1949), Za štěstím (1950), U nás se to stát nemůže (1950), Letní sen (1951), Čekající ženy (1952), Léto s Monikou (1953), Úsměvy letní noci (1955), Sedmá pečeť (1956), Lesní jahody (1957), Tvář (1958) a Ďáblovo oko (1960); snímek o problémech dospívající mládeže Chlapec na stromě (1961), komedie Zahrada rozkoší (1961), adaptace románu Knuta Hamsuna Pan pod názvem Krátké léto (1962), přepis románu Larse Görlinga 491 (1964), Vše pro přátelství (1964), Červnová noc (1965), Adamsson ve Švédsku (1966), příběh z exotického prostředí Černé koruny palem (1968).



Vytvořeno: 15. 10. 2013
Aktualizováno: 17. 1. 2021
Autor: PST