elektrická lokomotiva 363
Železnice
Elektrická univerzální lokomotiva. Staré označení ES499.1. Při rozvíjející se elektrifikaci na území tehdejšího Československa dráhy pociťovaly nedostatek lokomotiv pro obě hlavní proudové soustavy u nás (3 kV stejnosměrných a 25 kV střídavých) a proto objednaly u Škody Plzeň vývoj univerzální dvousystémové lokomotivy. Dva prototypy byly vyrobeny v roce 1980. Pojezd vycházel z tehdy naší jediné dvousystémové lokomotivy řady 350. Skříň a elektrická výzbroj byly však od základu přepracovány. Bylo použito v té době revoluční pulsní regulace výkonu, u dvousystémové lokomotivy použité vůbec poprvé. Celkem bylo vyrobeno 181 lokomotiv. Stroje přestavěné nebo vyrobené pro rychlost 140 km/h byly označeny jako řada 362 (staré označení již nebylo přiděleno). Nacházejí uplatnění na elektrifikovaných tratích, kde se spojují spojují obě proudové soustavy. Unifikovaná skříň a pojezd lokomotivy byly použity také u lokomotiv řad 131, 263, 162 a 163 a dalších. Přezdívky: „Eso” (podle starého označení ES499.1) a také podle výkonů, občas také „Dvoulampovka” podle dvou reflektorů pod oknem stanoviště strojvedoucího (po rekonstrukci na LED diody však tento vzhledový prvek mizí).
Uspořádání náprav | Bo'Bo' |
Napájení | 25 kV/50Hz, 3000V = |
Výkon | 3480 kW |
Max. rychlost | 120 km/h |
Hmotnost | 87 t |
Tažná síla na háku | 300 kN |
Délka přes nárazníky | 16 740 mm |
Počet vyrobených kusů | 181 |
Tovární označení | 69E |
Vytvořeno:
10. 4. 2021
Aktualizováno:
13. 4. 2021
Autor: -PAL-
Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 131, elektrická lokomotiva 162, elektrická lokomotiva 163, elektrická lokomotiva 263, elektrická lokomotiva 350, elektrická lokomotiva 362, elektrická lokomotiva 371, elektrická lokomotiva 372.