Carlos Saura



Biografie / Režie / Dramatici / Zlatý glóbus

*4.1.1932 (Huesca, Aragonie, Španělsko) – †10.2.2023, významný španělský filmový režisér a scenárista a jeden z nejuznávanějších světových filmařů. Pocházel z umělecké rodiny, matka byla pianistka, bratr Antonio Saura byl malíř. Začínal jako profesionální fotograf. Nejprve studoval na technice (1950–1953) a potom na Vysoké filmové škole v Madridu (1953–1957), kde dalších šest let působil jako pedagog. Později se navzdory politickým tlakům prosadil jako režisér a získal velké mezinárodní uznání jako představitel autorské kinematografie (na všech svých filmech se podílí i jako scenárista), navazující sžíravou satiričností svých děl na filmy Luise Buñuela. Spolupracoval se stálým okruhem tvůrců, mezi něž mj. patřili scenárista Rafael Azcona (1926–2008), kameraman Teo Escamilla (1940–1997), skladatel Paco de Lucia (1947–2014), herec Antonio Gades (1936–2004) a herečky Geraldine Chaplin a Laura del Sol. Velký vliv na jeho tvorbu mělo dlouholeté manželství s Geraldine Chaplinovou, která vytvořila hlavní role v jeho nejslavnějších filmech 70. let, díky nimž proslul jako mistr ponorů do tajemství paměti a času, spojených s prvky společenské kritiky, zejména frankistického režimu. Z jeho tvorby 80. let je významná trilogie tanečních filmů, natočených ve spolupráci s Antoniem Gadesem (F. García Lorca: Krvavá svatba, Carmen a Čarodějná láska). Kromě režie se věnoval i různým kinematografickým aktivitám. Byl celkem třikrát ženatý (s režisérkou Adelou Medrano, herečkou Geraldine Chaplin a režisérkou Eulálií Ramón) a měl několik dětí i mimo manželství.

Vybraná filmografie (režie + scénář nebo spolupráce na něm): celovečerní debut o delikventní mládeži Páskové (1959), historický dobrodružný snímek Pláč pro banditu (1963), dramatická evokace španělské občanské války Hon (1965; Stříbrný medvěd na MFF v Berlíně), černá komedie Peppermint frappé (1967; Stříbrný medvěd na MFF v Berlíně), komorní drama Stres ve třech (1968), drama manželského odcizení Doupě (1969), groteskní tragikomedie Zahrada rozkoší (1970), drastické společensko – politické podobenství Anna a vlci (1972), triptych psychologických dramat, v nichž se prolíná minulost se současností a v nichž dominují traumatické zážitky z dětství, Sestřenice Angelika (1973; Zvláštní cena poroty na MFF v Cannes), Starý dům uprostřed Madridu (1975; Zvláštní cena poroty na MFF v Cannes) a Eliso, můj živote! (1977), komorní politické drama s tématem mučení a násilí Zavázané oči (1978), alegorický obraz frankistického režimu Maminka slaví 100. narozeniny (1979), psychologická studie mladých gangsterů Rychle, rychle (1980; Zlatý medvěd na MFF v Berlíně), první snímek ze série tanečních filmů F. García Lorca: Krvavá svatba (1981), psychologické životopisné drama Antonieta (1982), taneční drama na motivy novely Prospera Mériméea a opery Georgese Bizeta Carmen (1983; Cena za umělecký přínos na MFF v Cannes, Cena BAFTA a nominace na Oscara a na Zlatý glóbus za nejlepší cizojazyčný film), taneční film Čarodějná láska (1986), dobrodružný historický velkofilm a podobenství na téma moci El Dorado (1987), meditativní snímek o svatém Janovi z Kříže Temná noc (1988), drastické drama o znásilnění a pomstě Střílej! (1993), taneční drama Tango (1998), životopisné drama Goya en Burdeos (1999), baletní zpracování biblického příběhu Salomé (2002), taneční snímky Iberia (2005) a Flamenco, flamenco (2010), koprodukční (Španělsko, Mexiko) muzikál El Rey de todo el mundo (2019), životopisné drama Picasso y el Guernica (2021).



Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 10. 2. 2023
Autor: PST

Odkazující hesla: Antonio Saura, Fernando Rey, španělská kinematografie, Teo Escamilla.