ars nova
Hudba / Zpěv
Hudba italského trecenta. Ve 14. století se hudba rozvíjela v největších městech – Padově, Bologni, Florencii. První generace skladatelů 1. poloviny 14. století (Giovanni da Cascia, Jacopo da Bologna, Donato da Cascia, Niccolo da Peruggia) pěstovala dva hlavní světské žánry domácího původu a s italskými texty: výlučně vokální dvojhlasý madrigal s náměty milostnými i společenskými a tříhlasá caccia s náměty loveckými. Vůdčí osobností druhé generace ve 2. polovině 14. století byl F. Landini; v jeho díle převažuje dvojhlasá i tříhlasá ballata. Ve třetí generaci skladatelů (Paolo da Firenze, Zacharias – oba tvořili kolem roku 1400, Matteo da Peruggia,† asi 1418) pohltil prvky domácího slohu vliv pozdní francouzské hudby. V 15. století byla Itálie ovládnuta hudebníky z Nizozemí. Italská hudební teorie se zabývala zejména praktickými otázkami notace (Marchettus da Padua, 1. polovina 14. století).
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
5. 7. 2024
Autor: -red-
Odkazující hesla: balada, caccia, Francesco Landini, italská hudba, Jacobus z Lutychu, Jacopo da Bologna, Machault Guillaume, vícehlas.