William Wyler



Biografie / Režie

[Vajlr], *1.7.1902 (Mulhausen, tehdy německé Alsasko) – † 27.7.1981 (Beverly Hills, Kalifornie, USA), významný americký filmový režisér německého původu (matka byla Němka, otec Švýcar). Studoval na obchodní škole v Lausanne, obchodní praxi si odbyl v Paříži, kde krátce studoval na hudební konzervatoři. Na počátku 20. let se vydal do USA, kde se díky svému vzdálenému bratranci a šéfovi společnosti Universal Carlu Laemmleovi dostal k filmu – nejprve jako pracovník propagačního oddělení Universalu v New Yorku, později získal uplatnění přimo v Hollywoodu, kde prošel řadou profesí a vyučil se filmovému řemeslu (především jako asistent režie a střihu krátkých westernů s Williamem Duncanem, určených k doplnění celovečerních programů). V roce 1928 získal americké občanství a počátkem třicátých let, na začátku zvukové éry, si již sáhl na funkci režiséra a zařadil se k početné skupině řemeslníků, pracujících pro jednotlivá studia. Ve 30. letech navázal spolupráci s ambiciózním nezávislým producentem Samuelem Goldwynem, v rámci níž vznikla významná díla Lištičky či Nejlepší léta našeho života, a také s kameramanským géniem Greggem Tolandem, který povýšil jeho filmy na úroveň v té době nevídanou. Wyler se záhy vypracoval v mistra všech žánrů, nicméně jeho doménou se stala přesvědčivá, psychologicky zabarvená dramata. Za války sloužil v hodnosti majora u filmového útvaru amerického válečného letectva, kde natočil několik dokumentárních snímků, z nichž nejvýznamnější byl Příběh létající pevnosti. Drsná válečná zkušenost ovlivnila jeden z jeho nejvýznamnějších filmů Nejlepší léta našeho života (1946). V poválečné tvorbě se sice zaměřil na komerčněji laděné, divácky úspěšné filmy, které však byly natočeny inteligentně a s vysokými řemeslnými kvalitami. Úrovně své tvorby z nejlepšího období 40. let však již nedosáhl. Dokázal citlivě pracovat s největšími hollywoodskými hvězdami (Gary Cooper, Bette Davis, Humphrey Bogart, Fredric March, Audrey Hepburn, Gregory Peck, Charlton Heston aj.), na jejichž výkony kladl velký důraz, čímž si vysloužil pověst tyrana a věčného nespokojence (čtrnácti hercům však pomohl k Oscarovi a mnozí další se alespoň dostali mezi nominované). Wyler byl považován za jeden z pilířů amerického filmového průmyslu a autoritu americké kultury, jeho filmy byly diváky milovány a posbíraly desítky Oscarů a oscarových nominací ve všech kategoriích. On sám byl třikrát byl oceněn Oscarem za nejlepší režii. Mezi jeho partnerky patřila např. herečka Bette Davis. Svůj poslední film Vykoupení L. B. Jonese natočil v roce 1970, poté se stáhl do ústraní.

Vybraná filmografie (režie): western Hrdinové pekel (1930), Dvou srdcí spor (1930), drama z rybářského prostředí Rozdělený dům (1931), adaptace divadelního hitu Elmera Rice o vzestupu židovského advokáta a Wylerovo první významné dílo Právní zástupce (1933), situační komedie Veselý podvod (1935), podle hry Lillian Hellmanové Dětská hodinka natočené významné drama o školačce, která svým notorickým lhaním ničí existenci své učitelky, Vražedná lež (1936), adaptace románu Sinclaira Lewise Továrník Dodsworth (1936; nomiance na Oscara za režii), dramatický příběh z prostředí kanadských dřevorubců Děvče z baru (1936, spolurežie s Walterem Hustonem), příběh gangu mladistvých podle hry Sidneye Kingsleyho V newyorském přístavu (1937), elegantní dramatický příběh z amerického Jihu Jezebel (1938), podle Emily Brontëové natočené Vichrné návrší (1939), mistrovský western s Garym Cooperem Muž ze západu (1940), další mistrovské drama podle hry Lillian Hellmanové o mravním rozkladu jižanské finančnické rodiny Lištičky (1941), propagandistické, divácky úspěšné vlastenecké drama anglické rodiny z prvních měsíců války Paní Miniverová (1942; Oscar za nejlepší režii), významný dokument o náletu na Düsseldorf, důsledně realizovaný z pohledu posádky bombardéru, Příběh létající pevnosti (1944), dokument o vojenských operacích Spojenců v Itálii Thunderbolt (1944, spolurežie s Johnem Sturgesem), mistrovské, sedmiooscarové drama, zachycující neradostnou společenskou situaci tří demobilizovaných amerických vojáků, kteří se po skončení války snaží zařadit do normálního života, a jeden z nejvýznamnějších filmů poválečné světové kinematografie Nejlepší léta našeho života (1946; Oscar za nejlepší režii), psychologické drama podle románu Henryho Jamese Dědička (1949), kriminální film Detektivní příběh (1951), adaptace románu Theodora Dreisera Carrie (1952, též uváděno pod názvem Sestřička Carrie), úspěšná romantická komedie o dobrodružstvích uprchlé princezny Prázdniny v Římě (1953), kriminální drama Hodiny zoufalství (1955), drama z období farmářských válek Velká země (1957), podle románu Lewise Wallaceho natočený výpravný biblický historický velkofilm, oceněný dodnes nepřekonanými jedenácti Oscary, Ben Hur (1958–1959; Oscar za nejlepší režii), nová filmová verze hry Lillian Hellmanové o vážných důsledcích lživé výpovědi školačky, tentokrát pod názvem Dětská hodinka (1961), psychologické drama podle románu Johna Fowlese Sběratel (1965), v Paříži natočená zlodějská komedie Jak ukrást Venuši (1966), úspěšný muzikál o kariéře revuální hvězdy 20. a 30. let minulého století s Barbrou Streisand Funny Girl (1968), drama z amerického Jihu na téma rasové diskriminace Vykoupení L. B. Jonese (1970).



Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 30. 12. 2020
Autor: PST

Odkazující hesla: americká kinematografie, Hal Ashby, John Huston, Sergio Leone, western.