vysoké školy



Univerzity
Též univerzity, nejvyšší stupeň vzdělávací soustavy. Úkolem je připravovat kvalifikované odborníky pro práci v jednotlivých oborech věd a umění. Vysoké školy se v ČR zpravidla dělí na fakulty podle hlavních studijních oborů, fakulty se mohou dále členit na jednotlivé katedry. V čele vysoké školy stojí rektor, v čele fakulty děkan. Počet zástupců rektora (prorektorů) a děkana (proděkanů) pro řízení různých úseků činnosti (zpravidla vědeckých a pedagogických ) se řídí velikostí školy a strukturou její činnosti. Stálým zástupcem rektora pro věci hospodářské a správní je na českých vysokých školách kvestor. Předpokladem pro studium na vysoké škole v ČR je úplné středoškolské vzdělání zakončené zkouškou, která je důkazem způsobilosti k vysokoškolskému studiu (maturita). Organizace studia na vysokých školách v ČR a jeho délka je dána učebními plány jednotlivých oborů, které obsahuji povinné a volitelné předměty, jež musí student absolvovat, a určují zkoušky, které musí vykonat. Řádné studium na vysoké škole v ČR (denní nebo externí) je zakončeno státní zkouškou, jejiž součástí je u některých oborů veřejná obhajoba diplomové práce. Absolventu, který úspěšně zakončil studia, vydá rektor nebo jeho zástupce na slavnostním shromáždění (promoci) diplom, na němž je vyznačena příslušná vysokoškolská kvalifikace. Zvláštní formou studia na vysokých školách v ČR je postgraduální studium, zaměřené na další prohlubování odborné kvalifikace vysokoškolských absolventů.

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 1. 12. 2008
Autor: -red-