tržní hodnota



Hodnota výrobku vytvářející se vlivem konkurence uvnitř odvětví výroby. Výrobní podniky téhož odvětví mají rozdílné technické vybavení, organizaci výroby a práce, rozsah výroby a jiné technicko ekonomické faktory; výsledkem je rozdílná produktivita práce, rozdílné množství výrobků za stejnou pracovní dobu a rozdílná individuální hodnota výrobků. Při konkurenci uvnitř odvětví se rozdílné individuální hodnoty vyrovnávají a vzniká společenská hodnota jednotná pro všechno zboží určitého druhu, která se většinou určuje na základní individuální hodnoty zboží vyráběného za průměrných podmínek v daném odvětví a tvořícího převážnou část produkce. Jestliže poptávka převyšuje nabídku a trh je schopen zboží vyráběné za horších podmínek realizovat, určuje se tržní hodnota na základě individuální hodnoty tohoto zboží. V opačném případě (nabídka převyšuje poptávku) může být tržní hodnota určena na základě individuální hodnoty zboží vyrobeného za lepších podmínek.

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 7. 8. 2006
Autor: -red-