tisková agentura



Zpravodajská agentura, tisková kancelář – instituce, která shromažďuje, zpracovává a za poplatek poskytuje abonentům (médiím i dalším právnickým či fyzickým osobám) zpravodajské informace (dříve výhradně slovní, dnes i obrazové a zvukové). První tiskovou agenturu založil v roce 1835 v Paříži Ch. Havas (dnes se k její tradici hlásí agentura AFP – Agence France-Presse), druhou nejstarší je americká AP (Associated Press) z roku 1848. Jako třetí vznikla o rok později berlínská (dnes již neexistující) Wolffova agentura, roku 1851 byla v Londýně založena Reuters. Tiskové agentury se dělí podle několika kritérií – podle zaměření na univerzální a specializované (např. Katholische Nachrichten-Agentur); podle působnosti na světové, mezinárodní, regionální a národní; podle typu vlastnictví na vlastněné médii, nemediálními subjekty či fungující jako státní instituce s veřejnoprávním statutem. V ČR je nejvýznamnější ČTK – Česká tisková kancelář, která ve své původní podobě vznikla v 28.10.1918.

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 7. 10. 2008
Autor: mim