sportovní letectví



Letectví
Létání a soutěžení na bezmotorových (plachtařství) a motorových letadlech. Před 2. světovou válkou bylo sportovní letecví organizováno Aeroklubem republiky Československé, po 2. světové válce Dobrovolným svazem lidového letectví (DOSLET), od roku 1952 bylo sportovní létání součástí Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou), po roce 1990 převzal organizaci sportovního létání Aeroklub České republiky. Sportovní letectví zahrnuje jako soutěžní disciplíny leteckou akrobacii, leteckou navigaci a lety na vzdálenost a rychlost (v bezmotorovém létání). Mezinárodní letecká federace FAI (založena roku 1905) rozlišuje jako prostředky létání letadla lehčí než vzduch (třída A – volný balón, třída B – vzducholodi a těžší než vzduch, třída C – motorové letadlo, D – větroň či kluzák, E – rotorové letadlo, F – model letadla, G – padák, H – letadlo s nosnými proudovými motory, I – letadlo poháněné lidskou silou, K – kosmické letadlo, L – vznášedlo). V motorovém létání se soutěží nejčastěji ve třídě C1 (pozemní letouny). Jednotlivé kategorie se dělí podle druhu motoru (pístový, turbovrtulový, proudový, raketový), podle hmotnosti letadla v čase vzletu a podle leteckých disciplín (letecká akrobacie, vysoká pilotáž, technika pilotáže letu po okruhu, orientační či navigační lety, výškové lety, rychlostní lety). Zvláštní kategorii soutěží tvoří lety na vzdálenost v přímé linii. Letecké soutěže se pořádají i jako víceboje, v nichž jsou různé prvky spojovány do jediného komplexu. Vrcholnými soutěžemi jsou mistrovství světa (obyčejně každé 2 roky) a mistrovství Evropy. Populární jsou i mezinárodní pohárové soutěže.

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 28. 10. 2012
Autor: -red-