Škoda
Strojnictví
Původní závod založil v roce 1859 hrabě Arnošt z Valdštejna (1824–1904). Hlavním inženýrem podniku E. Škodou závod převzat v roce 1868, od 1869 Škodovy závody. Postupně se Škodovy závody staly největším průmyslovým podnikem Rakousko-Uherska. Od 1899 akciová společnost, v roce 1945 znárodněna. Na sklonku 2. světové války základní podnik v Plzni z velké většiny zničen spojeneckým bombardováním. Postupně koncernový podnik, sdružující další významné závody v ČSSR, např. První brněnská strojírna (Brno), Slovenské energetické strojárne (Tlmače) ČKD Blansko Výstavba elektráren, Škoda Praha, ČKD Praha, Výzkumný ústav energetických zařízení (Brno). Po roce 1989 došlo k postupné privatizaci a restrukturalizaci, rozpadzu na dceřinné firmy a původní podnik ve své podobě přestal existovat. Od poslední čtvrtiny 19. století do konce 20. století Škoda vyráběla děla (mj. pro vojenská námořnictva několika zemí), dělostřelecké tahače, tanky, vojenské nákladní automobily, traktory, parní, motorové a elektrické lokomotivy, tramvaje, autobusy, trolejbusy, soupravy metra, parní a plynové turbíny aj.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
9. 8. 2024
Autor: -red-