ruský balet



Tanec
Začínal se formovat v 17. století. První stálá baletní skupina byla vytvořena v Petrohradě roku 1763. Otevřením baletní školy v Petrohradě v roce 1738 a v Moskvě v roce 1773 byl položen základ ruského baletního školství. V 18. století významné působení choreografů F. Hilverdroga (1710–1768), G. Angioliniho a zejména Ch. L. Didelota, který povznesl ruský balet na vysokou úroveň jak činnosti choreografickou (Flora a Zefir, Kavkazský zajatec), tak intenzívní pedagogickou činností. Na začátku 19. století ovlivnili ruský balet choreografové L I. Valberg (*1766 – †1819) a A. P. Gluškovskij, prosazující v repertoáru balety na ruská témata. V romantických baletech hostovaly slavné evropské tanečnice (M. Taglioniová, F. Elsslerová, C. Grisiová). V 2. polovině 19. století působil v Petrohradě A. Saint-Léon a v Moskvě C. Blasis. V tomto období bylo dokončeno formování ruské národní baletní školy, pro kterou bylo příznačné spojení virtuózní baletní techniky s oduševnělým výrazem a temperamentem. Vrcholná etapa rozvoje ruského baletu je spojena se jmény tanečního pedagoga E. Cecchettiho, který vychoval několik generací významných ruských tanečníků, a M. I. Petipy, který pronikavě ovlivnil baletní choreografii tím, že se snažil v dosud nebývalé míře vycházet ze struktury hudební skladby. Jeho nejvýznamnější choreografie jsou spojeny s hudbou P. I. Čajkovského (Labutí jezero, Spící krasavice, Louskáček). V jeho intencích pokračoval L. I. Ivanov. Nejvýzn. tanečnicemi tohoto období byly M. F, Kšesinská, O. J. Preobraženská. Na začátku 20. století vynikli A. P. Pavlovová, T. P. Karsavinová, V. F. Nižinskij, A. R. Bolm, M. M. Fokin aj. Úspěch, který získávali po celé Evropě, podnítil S. P. Ďagileva k založení skupiny Ruský balet, působící v letech 1911 – 1929 v Paříži. Umění ruských tanečníků a choreografie M. M. Fokina a V. F. Nižinského aj. ovlivnily vývoj světového baletu.

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 25. 7. 2006
Autor: -red-