Red Bull Air Race
Letectví / Motoristický sport
Letecký akrobatický rychlostní závod, konaný jako mistrovství světa v letech 2005–2019 s přestávkou 2011–2013. Šampionát byl naplánován sportovním oddělením společnosti Red Bull v roce 2001, zahájen v roce 2003, od roku 2005 byl pořádán jako mistrovství světa na vybraných vhodných místech po celém světě. Od roku 2014 byl představen tzv. Challenger Cup, který fungoval jako výběrový závod pro nové piloty. Šampionát byl označován jako nejrychlejší motorsport na světě. Piloti dosahovali rychlostí špičkově přes 400 km/h a přetížení až 10 G, kličkujíce prudkými 90stupňovými utaženými zatáčkami 25 metrů vysokými a 10–15 metrů širokými branami, vždy ze dvou vzduchem nafukovaných pylonů ze segmentů tenké látky. V závodě bylo několik předepsaných limitů: nejnižší hmotnost letounu po závodě 698 kg, nejvyšší vstupní rychlost do závodu 200 uzlů (370 km/h), rozsah výšky letu mezi pylony (vyznačen barevně na pylonech), nejvyšší dovolené přetížení během závodu 10 G po dobu delší než 0,6 sekundy a absolutně nejvyšší hodnota přetížení 12 G. Závod kombinoval rychlost, přesnost a vyžadoval špičkové schopnosti závodníků. V závodě se používaly zpočátku téměř běžné akrobatické stroje, časem však pouze vysokovýkonné speciální letouny. Mazi použitými typy v průběhu let byly např.: Cap 232, Extra 300, Edge 540, MXS-R, Corvus Racer 540. Do závodu se mohli přihlásit pouze akrobatiční piloti s nejvyšší kvalifikací ve třídě Unlimited. Prvním českým závodníkem, který se do závodu kvalifikoval, byl v roce 2010 Martin Šonka, druhým pak v roce 2016 Petr Kopfstein. Martin Šonka v roce 2018 zvítězil ve 13. ročníku Red Bull Air Race.
Vytvořeno:
18. 12. 2020
Aktualizováno:
21. 12. 2020
Autor: -red-
Odkazující hesla: Martin Šonka, Petr Kopfstein.