proudový motor
Technika / Doprava / Letectví
Tryskový letecký motor vyvolávající tažnou sílu reakčním účinkem proudu zplodin hoření a vzduchu proudícího motorem. Rozeznává se proudový motor s kompresorem (nejběžnější) a bez kompresoru (náporový motor), kde tlak kompresoru je nahrazen náporovým účinkem vzduchu proudícího proti vstupnímu hrdlu motoru. Vzduch vstupuje do spalovací komory, kde probíhá hoření vstřikovaného paliva při stálém tlaku. Energie zplodin se využije k vzniku tažné síly při jejich výstupu z trysky motoru. U typu kompresorového se část energie spotřebuje v turbíně pohánějící kompresor. Ke krátkodobému zvýšení tahu proudového motoru lze použit přídavné spalování za oběžným kolem turbíny. Dnes je proudový motor nejběžnějším druhem pohonu všech dopravních i vojenských letounů.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
31. 8. 2020
Autor: -red-
Odkazující hesla: proudové letadlo, reaktivní motor.