pístový spalovací motor
Tepelný motor, u kterého se tepelná energie uvolňuje spalováním paliva v pracovním prostoru (válci). Zde se rovněž měni, tlakem expandujících spalin na pohybující se píst, v mechanickou práci. Síla se přenáší pístním čepem a ojnicí na klikový mechanismus a měni se na krouticí moment na hřídeli. Pracovní oběh u tohoto motoru probíhá v těchto fázích: a) sání (plnění válce), b) komprese (stlačování náplně válce), c) spalování a expanze (vlastní pracovní fáze), d) výfuk (výtok spalin z válce). U zážehových motorů se při sání plni válec směsí páry lehko odpařitelného paliva se vzduchem. Spalování začne zapálením stlačené směsi elektrickou jiskrou (zapalovací svíčkou). U vznětových motorů se při sání plní válce vzduchem, vysokou kompresí se vzduch zahřeje nad zápalnou teplotu paliva, které se do válce vstřikuje. Spalování začne vznícením vstříknutého paliva. U čtyřdobého motoru probíhají fáze a) až d) ve čtyřech zdvizích (během dvou otáček). Začátek a dobu spojení válce se sacím a výfukovým potrubím ovládá rozvod pomocí ventilů. U dvoudobého motoru probíhají fáze a) až d) ve dvou zdvizích (během jedné otáčky), výfuk začíná odkrytím výfukových kanálů ve stěně válce pístem ke konci expanzního zdvihu a končí na začátku kompresního zdvihu. Obdobně probíhá i plnění válce (zde tlakové). Významné pístové spalovací motory: několikaválcové (rovnoměrnější chod, menší setrvačník) řadové, vidlicové s protilehlými válci, hvězdicové. Tyto motory se používají pro pohon vozidel, letadel, lodí, pracovních strojů, jako záložní jednotky v elektrárnách a pro pohon elektrických generátorů pojízdných soustrojí.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
9. 10. 2000
Autor: -red-
Odkazující hesla: vázaný rozvod.