parní lokomotiva 556.0
Železnice
Parní nákladní lokomotiva vyráběná ve Škodě Plzeň v letech 1951–1958 v celkovém počtu 510 kusů určena převážně pro dopravu nákladních vlaků, objevovala se ale i v osobní dopravě. Lokomotiva 556.0491, vyrobená v květnu 1958, byla úplně poslední vlakovou parní lokomotivou vyrobenou na našem území. Dvě lokomotivy (jedna vpředu, jedna vzadu) přepravily vlak o hmotnosti 8200 tun. Jediný stroj řady 556 byl schopen přepravit vlak o hmotnosti přes 4000 tun. Tyto výkony měly však spíše propagační charakter a stroje přetěžováním trpěly. V železničářské hantýrce dostaly jméno „Štokr” podle anglického názvu mechanického přikladače paliva („stoker”), občas také „Bugatka”. Některé byly zachovány pro muzejní účely a podle aktuálního technického stavu jsou provozuschopné nebo vystavovatelné (556.036, 556.0506, 556.0510 apod.).
Uspořádání náprav | 1'E |
Počet válců | 2 |
Průměr válců | 550 mm |
Výkon | 2200 koňských sil |
Max. rychlost | 80 km/h |
Hmotnost | 99 t |
Délka přes nárazníky | 14 665 mm |
Vytvořeno:
12. 3. 2001
Aktualizováno:
25. 6. 2023
Autor: -PAL-
Odkazující hesla: parní lokomotiva 555.0.