parní lokomotiva 556.0



Železnice

Parní nákladní lokomotiva vyráběná ve Škodě Plzeň v letech 1951–1958 v celkovém počtu 510 kusů určena převážně pro dopravu nákladních vlaků, objevovala se ale i v osobní dopravě. Lokomotiva 556.0491, vyrobená v květnu 1958, byla úplně poslední vlakovou parní lokomotivou vyrobenou na našem území. Dvě lokomotivy (jedna vpředu, jedna vzadu) přepravily vlak o hmotnosti 8200 tun. Jediný stroj řady 556 byl schopen přepravit vlak o hmotnosti přes 4000 tun. Tyto výkony měly však spíše propagační charakter a stroje přetěžováním trpěly. V železničářské hantýrce dostaly jméno „Štokr” podle anglického názvu mechanického přikladače paliva („stoker”), občas také „Bugatka”. Některé byly zachovány pro muzejní účely a podle aktuálního technického stavu jsou provozuschopné nebo vystavovatelné (556.036, 556.0506, 556.0510 apod.).

Uspořádání náprav 1'E
Počet válců 2
Průměr válců 550 mm
Výkon 2200 koňských sil
Max. rychlost 80 km/h
Hmotnost 99 t
Délka přes nárazníky      14 665 mm

 



Vytvořeno: 12. 3. 2001
Aktualizováno: 25. 6. 2023
Autor: -PAL-

Odkazující hesla: parní lokomotiva 555.0.