parní lokomotiva 434.2



Železnice

Univerzální parní lokomotiva. Po vyhlášení samostatnosti Československa byly od roku 1924 rakouské lokomotivy 434.0 rekonstruovány a upravovány pro potřeby nově vzniklých Československých státních drah a přeznačeny na řadu 434.2. Rekonstrukce probíhaly až do roku 1947. Jednalo se o téměř 400 kusů. Ve službě se udržely až do roku 1983. Přestože se jednalo o jednu z nejúspěšnějších konstrukcí své doby, nedostala lokomotiva od železničářů žádnou zvláštní přezdívku, jak bylo zvykem. Zaměstnanci drah jí říkali prostě „Čtyřkolák” podle počtu spřažených náprav. Několik se jich dochovalo dodnes a můžeme se s nimi setkat v muzeích nebo na historických jízdách v provozu (434.2186, 434.2298...).

Uspořádání náprav 1'D
Počet válců 2
Průměr válců 570 mm
Výkon 1400 koňských sil
Max. rychlost 60 km/h
Hmotnost 69,5 t
Délka přes nárazníky      17 428 mm


Vytvořeno: 6. 4. 2001
Aktualizováno: 18. 4. 2021
Autor: -PAL-

Odkazující hesla: parní lokomotiva 434.0, parní lokomotiva 434.1.