oligopol
[angličtinai řecky], termín ekonomie označující soustředění výroby nebo odbytu v rukou nevelkého počtu podniků. Pojem oligopol vznikl v rámci neoklasické teorie dokonalé a nedokonalé konkurence. Podle ní mají oligopolisté (tím, že ovládají nabídku, resp. poptávku) určující vliv na příslušnou cenu tržní rovnováhy. Oligopolní rovnováha je pak charakterizována relativní stálostí a stálým poklesem cen (relativně k odvětvím neoligopolním). V rámci oligopolu pak vyvstávají pojmy jako cenový vůdce, což je podnik s jejvětším vlivem na cenu v oblasti podnikání a pojem cenový následovník, jenž pak své další operace s cenou svých produktů odvozuje od ceny cenového vůdce.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
9. 2. 2006
Autor: -red-
Odkazující hesla: duopol, Heinrich von Stackelberg, konkurence.