odpor plavidla
Lodě
Souhrn všech sil působících proti pohybu plavidla. Při výpočtu odporu plavidla se uvažují tyto dílčí odpory: a) odpor povrchový (odpor tření), vznikající třením vody o omočený povrch plavidla; b) odpor tvarový, závisící hlavně na tvaru plavidla; skládá se z odporu vlnového a virového, popřípadě i odporu vzduchu. Na odporu plavidla závisí rychlost i využití pohonného zařízení lodi. Odpor plavidla vzrůstá se čtvercem rychlosti, a proto je třeba pro malé zvětšení rychlosti podstatně silnější pohonné zařízení. Zmenšování odporu plavidla má velký význam pro úsporu pohonného výkonu a dosahuje se ho zvláště vhodným tvarem trupu (štíhlostí, příďovou hruškou) i jinými způsoby (udržováním čistého povrchu).
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
27. 11. 2006
Autor: -red-