ledoborec
Lodě
Speciální loď určená k lámání ledu. Používá se v polárních krajinách k udržování plavební dráhy, v přístavech a na řekách například nad přehradami. Ledoborce mají speciálně upravenou příď, kterou najíždí na led a vlastní váhou jej láme (lední přítěž, plnění přídě ledoborce vodou), silnější led láme nárazy. První parní ledoborec Ledoborec č. 1 (Eisbrecher No. 1) zkonstruoval v roce 1871 německý inženýr C.F.Steinhaus v Hamburku (kýl se od středu k přídi zvedá, aby se dostal nad ledovou plochu a prolomil jej). Tato konstrukce se stala budoucím prototypem (dnes kolem 60 ledoborců). Mezi největší ledoborce patří ruský jaderný ledoborec Jamal (délka 150 m, pancíř 4,8 cm silná ocel na přídi zesílena na 0,5 m, hmotnost 23455 tun, výkon 75000 kW, 1 tuna paliva vystačí na 4 roky námořní služby na námořní cestě mezi Evropou a východní Asií). V roce 1977 se prosekal na severní pól ruský ledoborec Arktika. Současné hlavní využití ledoborců je severovýchodní a severozápadní cesta mezi Evropou a severním Tichomořím a Botnický záliv.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
6. 3. 2006
Autor: -red-
Odkazující hesla: Severní ledový oceán, vojenské plavidlo, Weddellovo moře.