fetišismus
Ekonomie
Ekonomie, [fetyšizmus], a) zbožní fetišismus, zvěcnění vztahů mezi výrobci zboží za zbožní výroby zaležené na soukromém vlastnictví výrobních prostředků. Je projevem odcizení člověka v ekonomické oblasti společenského života za kapitalismu. Při zbožní výrobě založen na soukromém vlastnictví představují výrobky produkty vzájemně na sobě nezávislé soukromé práce. Mezi soukromými výrobci zboží existuje těsná vzájemná závislost na základě společné dělby práce, neboť práce každého z nich tvoří součást úhrnné společné práce. Tento společenský charakter práce se však projevuje pouze na trhu, kde osud zboží určuje i osud samotného výrobce. Aby tedy zboží dosáhlo společenského uznání, musí být srovnáno s jiným zbožím, například se zlatem. Musí se za ně směňovat v určitém poměru. Výrobci zboží subjektivně přijímají takové zvěcnění výrobních vztahů jako na nich nezávislou schopnost jedné věci směňovat se za jiné v určitých kvantitativních proporcích. Tato schopnost se zdá být přirozenou vlastností zboží, stejně jako je hmotnost nebo jiná fyzická vlastnost. Produkty lidské práce jsou tak v určitých vztazích nejen s lidmi, ale i spolu navzájem. V tom je též podstata zbožního fetišismu. b) fetišismus peněz, nevědomá představa o penězích, podle níž se vlastnosti a funkce peněz odvozují z vlastností drahých kovů a nikoliv ze společenské výroby a směnných vztahů. Je vyšší formou zbožního fetišismu, přičemž obě tyto formy zastírají, že zboží i peníze jsou nositeli spololečenských vztahů mezi výrobci zboží.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
30. 12. 2021
Autor: -red-
Odkazující hesla: zvěcnění.