elektrická lokomotiva S699.0
Železnice
Prototyp elektrické lokomotivy. V roce 1963 vyrobila Škoda Plzeň prototyp střídavé šestinápravové lokomotivy pro napájecí soustavu 25 kV/50 Hz. Budky strojvecdoucího a bočnice byly vyrobeny ze skelného laminátu, což dalo vzniknout obvyklé železničářské přezdívce „Laminátka”, v tomto jediném případě také „Velká Laminátka“. Poté co byla pro ČSD shledána jako příliš dlouhá a těžká a pro provoz na členitých tratích s mnoha oblouky nevhodná, bylo rozhodnuto o sériové výrobě zkrácené, čtyřnápravové varianty – 230 a 240 (S489.0 a S499.0). Dosahovala rychlosti až 160 km/h, zkušebně dosáhla rychlosti 206 km/h. Do roku 1972 to byla naše nejrychlejší elektrická lokomotiva. Po zkouškách u ČSD byla převedena na Železniční zkušební okruh v Cerhenicích jako experimentální, kde v roce 1981 vyhořela. Byla opravena do vystavovatelného stavu pro podnikové muzeum Škoda Transportation a.s (dříve Škoda Plzeň). Odsud byla v roce 2021 převezena do depozitáře NTM Chomutov.
Uspořádání náprav | Co'Co' |
Napájení | 25 kV/50Hz |
Výkon | 4620 kW |
Max. rychlost | 160 km/h |
Hmotnost | 126 t |
Délka přes nárazníky | 20 000 mm |
Počet vyrobených kusů | 1 |
Tovární označení | 32E |
Vytvořeno:
26. 12. 2001
Aktualizováno:
16. 3. 2024
Autor: -PAL-
Odkazující hesla: elektrická lokomotiva 230, elektrická lokomotiva 240.