cementobetonový kryt
Polotěžký nebo těžký kryt vozovky (tlustý 15 cm u silnice, 24 cm u dálnice, 34 cm u letiště) z cementového prostého, vyztuženého nebo předpjatého betonu nebo prefabrikovaných desek. Obrusná vrstva cementobetonového krytu je položena na podkladě ze dvou vrstev, z nichž horní je z cementové stabilizované zeminy a spodní z mechanicky stabilizované zeminy (štěrkopísku). Mezi podklad a cementobetonový kryt se klade mezivrstva živice (tlustá 4 cm). Cementobetonový kryt je velmi spolehlivý v provozu, ale náročný na kvalitu betonu a pečlivost návrhu i provedení, jinak dochází k tvorbě trhlin a k jeho poškození. Beton se dováží z centrální betonárny, rozprostírá se lopatkovým rozhrnovačem a zhutňuje finišerem vibrací. Cementobetonový kryt se dělí dilatačními spárami, aby se čelilo napětí při jeho smršťování. Dokončený cementobetonový kryt se musí ihned chránit před účinky povětrnosti. Po ukončení tvrdnutí se zalévají spáry. Není vhodný ve městech, kde se musí počítat s častým bouráním vozovky (např, při stavbě a opravě inženýrských sítí).
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
21. 11. 2006
Autor: -red-
Odkazující hesla: podklad vozovky.