BMW



Německý koncern, oficiální název Bayerische Motoren Werke AG [bajeriše], se sídlem v Mnichově. Vyrábí osobní automobily a motocykly. Zakladatel firmy Karl Rapp vyráběl původně bicykly, v roce 1913 zavedl výrobu vlastních leteckých motorů pod značkou Rapp-Motorenwerke. Název se následně v roce 1917 změnil na Bayerische Motoren Werke GmbH a v roce 1922 se firma spojila s leteckou továrnou Bayerische Flugzeugwerke AG. V roce 1918 se stala firma BMW akciovou společností. Versaillská smlouva po 1. světové válce zakázala výrobu letadel v Německu, výroba leteckých motorů u BMW byla tedy přerušena a produkce se zaměřila na dodávky pro železnici a výrobu motocyklů. V polovině 30. let se už s leteckými motory BMW opět létalo a bylo s nimi dosaženo 87 světových rekordů v letectví. V roce 1941 byla zahájena výroba leteckého motoru typu 801. Do roku 1945 bylo vyrobeno kolem 30000 těchto motorů. V roce 1941 byla zahájena výroba motocyklu R57 pro Wehrmacht. Jeho konstrukce vynikala velmi snadným přístupem k motoru při opravách. Výroba motocyklů BMW byla z válečných důvodů přesunuta do Eisenachu a výroba automobilů zastavena. Do té doby bylo od roku 1929 vyrobeno 81228 kusů BMW. V roce 1943 BMW vyvinula a zavedla do výroby jeden z prvních sériově vyráběných tryskových leteckých motorů na světě – 109–003, který byl určen pro první proudový stíhací letoun Me-262 Schwalbe. V roce 1944 se BMW podílela ve svých továrnách Basdorf a Zühlsdorf na testování raket pro válečné účely. Po 2. světové válce byla vítěznými mocnostmi zakázána ve firmě výroba na další tři roky. Prvním poválečným výrobkem byl jednoválcový motocykl BMW R 24. V roce 1950 byl do výroby zaveden první motocykl s motorem s protiběžnými válci (boxer) – BMW R 51/2. Šestiválcový automobil 501, nazývaný „Barokní anděl“ byl představen na autosalónu ve Frankfurtu. Za tři roky 1950–1952 vzrostla roční produkce motocyklů z 10000 na 30000 kusů. V roce 1961 byl uveden první rodinný sportovní sedan, BMW 1500, o tři roky později se na závodních okruzích objevil velmi úspěšný model BMW 1800i. V roce 1965 definitivně skončila výroba leteckých motorů v BMW prodejem továrny v Allachu (postavena byla v roce 1955). Od 70. let 20. století se produkce automobilů BMW postupně vyvinula do široké nabídky v číselně odlišených typových řadách: řada 1 (Sports Hatch), 3 (Sedan, Coupé, Convertible a Touring), 5 (Sedan, Touring), 6 (Coupé, Convertible), 7 (Sedan), X3 (Sports Activity Vehicle), X5 (Sports Activity Vehicle), Z4 (Coupé, Roadster) a M (Z4 M Coupé, Z4 M Roadster, M3 Coupé, M3 Convertible, M5, M6). Odbyt firmy v tisících kusů automobilů v letech 2001–2005: 905,7 (2001), 1057,3 (2002), 1104,9 (2003), 1208,7 (2004), 1328 (2005). Odbyt motocyklů (rovněž v tisících): 84,7 (2001), 92,6 (2002), 93 (2003), 92,3 (2004), 97,5 (2005).

Vytvořeno: 14. 3. 2000
Aktualizováno: 31. 5. 2006
Autor: -red-