Barbora Klímová



Biografie / Výtvarné umění
*18.9.1977 (Brno), česká výtvarnice. Absolventka Fakulty výtvarných umění v Brně. V současné době navštěvuje antverpský Higher Institute for Fine Arts. Již během svého brněnského studia se projevovala jako výjimečně talentovaná a cílevědomá umělkyně, což prokázala mimo jiné i na celé řadě studentských a profesionálních přehlídek výtvarného umění konaných v České republice i v zahraničí. Tvorba Barbory Klímové se nese v duchu narušování zaběhnutých modelů vnímání. Nejprve zkoumala překračování hranic obrazu, objektu, architektury a designu. Její realizace nesou některé formální znaky modernismu, geometrické abstrakce, či minimalismu 60.–70. let 20. století. Například její geometricky abstraktní obrazy využívaly netradiční textilní materiály. Autorka rovněž pracovala s jednoduchými barevnými geometrickými boxy, které zavěšovala na stěny a později začala používat počítačové programy k modelování jednoduchých prostorů převáděných do média obrazu či kresby. V pozdějších realizacích začala Klímová využívat formu na první pohled nenápadných objektových intervencí zdánlivě utilitárních předmětů – okenních žaluzií, kachliček na stěně, osvětlovacích těles do galerijního prostoru. O těchto modelech původně bytových či dekorativně-funkčních prvků implantovaných do stávajícího prostředí autorka hovoří jako o mimikry. Divák si spíše než přítomnost určitého artefaktu má uvědomovat vlastní situaci/polohu, ale i samotný akt pozorování. Název SLIders je ve skutečnosti zkratkou pro Street Lamp Interference a je inspirován zážitkem z noční ulice, kdy se nad námi rozsvítí nebo zhasne pouliční lampa právě v okamžiku, kdy pod ní procházíme. Pocit, že jsme to my, kdo nějakým způsobem zavinil zhasnutí světla, ale také třeba náhlou nefunkčnost počítače, hodinek či kreditní karty, mívá mnoho lidí. Podobné příhody bývají interpretovány různými způsoby od vědeckých, zabývajících se možnou elektromagnetickou interferencí člověka s elektrickým zařízením, až po domněnky, že jde o signály z kosmu. Pro brněnskou výstavu se rozhodla realizovat akce umělců ze 70. a 80. let. Stejně jako Jan Mlčoch, Vladimír Havlík a Petr Šembera prodávala osobní věci na tržišti, sázela květinu na ulici, přespávala na stromě. Na pěti videozáznamech ukazuje reakce dnešní společnosti, které doprovází záznamem rozhovoru s původními autory. Odezvu kolemjdoucích natáčela skrytou kamerou. Klímová podotkla, že její vystoupení na veřejnosti provázela především netečnost a nezájem. Nikdo nereagoval ani na akci, při které ležela nehybná na zemi. Nikdo se jí neptal, zda je v pořádku, kdosi jen anonymně poslal sanitku. V roce 2006 ji byla udělena Cena Jindřicha Chalupeckého.

Vytvořeno: 21. 5. 2007
Aktualizováno: 21. 5. 2007
Autor: -red-

Odkazující hesla: Cena Jindřicha Chalupeckého.