Arthur Penn
Biografie / Režie
*27.9.1922 (Filadelfie, Pensylvánie, USA) – †28.9.2010 (New York, USA), americký filmový režisér. Po dokončení studií v New Yorku se snažil najít uplatnění v divadle, po válce pokračoval ve studiích na italských univerzitách v Perugii a Florencii. Po návratu do USA pracoval nejprve v rozhlase, poté v televizi, kde režíroval řadu živě vysílaných pořadů a kde na sebe upozornil inscenací divadelní hry Williama Gibsona Divotvůrkyně. Tu později uvedl i na Broadwayi, kde se uplatnil jako úspěšný divadelní režisér (mj. Dva na houpačce), a také ji převedl do filmové podoby. Na filmovém poli debutoval v roce 1958 westernem Kolt pro leváka s Paulem Newmanem v hlavní roli a časem se přiřadil ke generaci režisérů, kteří ve druhé polovině 60. let výrazně přispěli k revitalizaci amerického filmu – do kinematografických dějin se trvale zapsal legendárním snímkem Bonnie a Clyde. V 70. letech vytvořil několik osobitých variací na klasické americké žánry (např. westerny Malý velký muž a Zastavení na Missouri), v dalších desetiletích jeho filmová tvorba značně ochabla, příležitostně se vracel k práci pro televizi (podílel se např. na produkci úspěšného seriálu Zákon a pořádek), příležitostně se věnoval i divadlu. Jako filmový režisér se spoléhal především na kvalitní předlohy a precizní vedení herců (mezi jeho oblíbené patřili Gene Hackman, Warren Beatty, Dustin Hoffman, Marlon Brando či Faye Dunawayová). Byl třikrát nominován na Oscara za režii, ale nikdy ho nezískal. V roce 1955 se oženil s herečkou Peggy Mauerovou, s níž měl dvě děti. Jeho bratr Irving Penn (†7.10.2009) byl známým fotografem.
Vybraná filmografie (režie, není-li uvedeno jinak): ambiciózní psychologický western podle televizní hry Gora Vidala Kolt pro leváka (1958), adaptace úspěšné divadelní hry Williama Gibsona o spisovatelce, která v dětství ohluchla, oněměla a oslepla, Divotvůrkyně (1962; nominace na Oscara za režii), symbolický příběh lehkomyslného mladíka Jistý Mickey (1964, + námět a scénář), drama na téma narůstajícího rasismu a násilí podle divadelní hry Hortona Foota ve scenáristické úpravě Lillian Hellmanové Štvanice (1965), brilantní kultovní gangsterka o proslulé zločinecké dvojici z 30. let 20. století s Warrenem Beattym a Faye Dunawayovou Bonnie a Clyde (1967; nominace na Oscara za režii), televizní drama rodiny zatížené minulostí Tělo a krev (1967), melancholické ohlédnutí za Amerikou 60. let podle příběhu zpěváka protestsongů Arlo Guthrieho Alicin restaurant (1969; nominace na Oscara za režii), působivý přepis románu Thomase Bergera o bělochovi, který byl vychován Indiány, Malý velký muž (1970), sekvence Nejvyšší pro dokument o mnichovské olympiádě Viděno osmi (1972), psychologické kriminální drama soukromého detektiva ve stylu film noir Noc postupuje (1975), netradiční western Zastavení na Missouri (1976), výtečné drama jugoslávského přistěhovalce podle autobiografického scénáře Stevena Tesiche, které je zároveň portrétem americké generace konfliktních 60. let, Čtyři přátelé (1981, + spol. na produkci), špionážní drama Terč (1985), psychologický thriller Uprostřed zimy (1987, též uváděno pod názvem Smrtící dech zimy), dobrodružná komedie Zabijí Penna a Tellera (1989), televizní drama Portrét (1993), epizodický snímek ke 100. výročí první projekce bratrů Lumierových, na kterém se podílelo 40 světových režisérů, Lumiere & spol. (1995, spol. na režii), televizní drama Inside (1996), televizní krimiseriál 100 Centre Street (2001, režie některých epizod).
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
28. 1. 2021
Autor: PST
Odkazující hesla: Ulu Grosbard.