analýza mrtvých bodů
Ekonomie
Analýza bodů zvratu – metoda vyjádření kvantitativního vztahu mezi objemem výroby, celkovými náklady a tržbami. Mrtvý bod udává objem výroby, při kterém produkce přestává (začíná) výrobci přinášet zisk. V případě linearity tržeb i nákladů lze potřebný objem výroby zjistit rovnicí:
\(a + b.x = p.x\),
z níž plyne, že
\(x = \frac {a} {p\space –\space b}\),
kde \(x\) = celkový objem výroby, \(a\) = fixní náklady, \(b\) = proměnné náklady na jednotku objemu výroby, \(p\) = prodejní cena výrobku.
Výroba pohybující se pod bodem zvratu je ztrátová, nad ním přináší zisk. Analýza mrtvých bodů se používá při stanovení objemu výroby, v cenové politice a podobně.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
12. 10. 2022
Autor: -red-
Odkazující hesla: náklady.