aerodynamika silničních motorových vozidel
Fyzika
Směr vývoje konstrukce automobilových karosérií s cílem dosáhnout optimálních provozních parametrů. Aerodynamicky řešenými konstrukcemi osobních automobilů se například snížil od roku 1970 do roku 1984 průměrně součinitel odporu vzduchu cx z 0,46 na 0,42, což mělo podstatný podíl na poklesu spotřeby paliva o 10 – 20 % a na zvýšení rychlosti o 10 – 20 %. Sportovní automobily dosahují cx = 0,22, prototypy závodních automobilů až 0,15. Osobní automobily se skříňovými přívěsy, nákladní automobily a nákladní automobilové soupravy pro rychlou dopravu dosahují zlepšení provozních parametrů a 10–15 % úspor paliva snižováním cx tím, že se zavádějí střešní deflektory, boční zástěrky a spodní lišty-spoilery. U nákladních automobilů se těmito úpravami dosahuje zlepšení cx průměrně z 0,7 na 0,5.
Vytvořeno:
14. 3. 2000
Aktualizováno:
11. 9. 2007
Autor: -red-