nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Dědeček
 Jiří, *13.2.1953 (Karlovy Vary), český písničkář, básník, textař, překladatel a autor...

Tokio Hotel
 Německá hudební skupina existující od roku 2001 nejprve pod názvem Devilish ve složení Bill Kaulitz...

Hofmann
 Corinne, *4.6.1960, švýcarská spisovatelka. Narozena v rodině německého otce a francouzské...

Fabiánová
 Vlasta, *29.6.1912 (Lvov) – †26.6.1991 (Praha), česká herečka. Narozená v rodině...

Bye
 Ed, plným jménem Edward Richard Morrison Bye, britský filmový a televizní režisér a ...


abstrakce
[Latina], forma poznání zakládající se na myšlenkovém odhlížení od nepodstatných vlastností a vztahů předmětu a na vyčleňování vlastností a vztahů podstatných. Abstrakce označuje jak činnost abstrahování, tj. proces abstrahování za měřený na získání abstrakce, tak jeho výsledek, tj. popis, pojem, zákon, model, a vědomé užití procesu abstrakce jako metody vědeckého poznávání. Abstrakce náleží mezi důležité gnozeologické kategorie a mezi nejsložitější filozofické problémy. Je to podmíněno mimo jiné dvojakým charakterem abstrakce, která z jedné strany umožňuje pronikat do podstaty jevů a skýtá pravdivé a hluboké poznatky (abstrakce hmoty, zákona, hodnoty), z druhé strany umožňuje produktům abstrakce, tj. pojmům a idejím, aby byly přeměněny v samostatné bytosti, což vytváří předpoklady pro idealistický světový názor. Rozlišujeme různé typy abstrakce: a) izolující abstrakce, která vyčleňuje určité znaky třídy předmětu a propůjčuje jim jakoby samostatnou existenci, což usnadňuje proces poznání, zvyšuje přehlednost, avšak také nebezpečí zjednodušování a tvoření idealistických představ; b) zobecňující abstrakce, jež vyzdvihuje obecné a podstatné vlastnosti jevů, nalézá jejich invarianty; c) idealizující abstrakce, která nahrazuje reálný předmět objektem ideálním, idealizovaným schématem. Dialektický materialismus poukazuje zejména na to, že abstrakce a její význam v procesu poznání jsou podmíněny materiální jednotou světa v jeho rozmanitosti, kdy jednotlivé věci a jevy vzájemně spojité a na sebe navzájem působící lze pozorovat a analyzovat, jen vyjmeme-li je z nepodstatných souvislostí a zkoumáme-lí je v jejích čísté a tedy idealizované podobě. Psychologicky vychází abstrakce z rozvinuté analytickosyntetické činnosti mozku, základu všech myšlenkových operací. Schopnost abstrakce se vyvíjí v procesu praktické činnosti člověka, v níž je pozornost zaměřena přirozeně na to, co je z hlediska cíle činnosti a potřeb člověka důležité. Pohyb abstrakce směřuje od individuálních a smyslových vlastností předmětů k jejich vlastnostem abstraktním, a to prostřednictvím vztahů, do nichž předmět vstupuje a v nichž se jeho vlastnosti projevují. Proto psychologie rozlišuje abstrakci uvědomělou, záměrnou, jež se uplatňuje hlavně při řešení problémů a předpokládá schopnost reflexe o vlastní psychické činnosti, a abstrakci neuvědomělou, která provází každé myšlení. Jedním z hlavních výsledků abstrakce je poznání atributů a jejich příslušnosti k určité třídě. Protikladným postupem je konkretizace, spočívající ve vyhledání konkrétního předmětu v dané třídě. Konkretizace má velký význam v procesu učení, nebo podstatně napomáhá ujasňování abstraktních myšlenek. Nemá však odtrhovat myšlení od obecných znaků. Rozvoj schopnosti abstrakce je jedním z předpokladů tvůrčího řešení problémů.


 

Odkazující hesla: abstrakce ztotožnění, fotorealismus, generalizace, generalizace, idealismus, idealizace, konkretismus, op-art, rozumové poznání, Rubinštejn, švýcarské výtvarné umění, vědomí, vikinské výtvarné umění
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 7.3.2007
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2019, OPTIMUS s.r.o.