nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Znouzectnost
 ZNC – česká plzeňská hudební punková skupina založená v roce 1986 na troskách rozpadlé...

Park
 Nick, *6.12.1958 (Preston, Lancashire, Velká Británie), vlastním jménem Nicholas Wulstan Park...

Sutherland
 [Satrlend], Donald, *17.7.1934 (St. John, New Brunswick, Kanada), vlastním jménem Donald McNichol...

Kravitz
 Lenny, *26.5.1964 (New York), vlastním jménem Leonard Albert Kravitz, americký zpěvák a ...

Pešek
 Ladislav, *4.10.1906 (Brno, Rakousko-Uhersko) – †13.7.1986 (Praha, Československo), vlastním...


futurismus
[-iz-, latina], směr v literatuře, výtvarném umění a divadle první čtvrtiny 20. století. Usiloval o reformu umění a lidské aktivity vůbec, jež by byla adekvátní dynamickému charakteru moderního života. Negaci tradičních hodnot, do níž futurismus promítal svůj opoziční postoj, odpovídalo v oblasti umění programové narušování dosavadních estetických a poznávacích kontextů, jež mělo vyvolávat v konzumentovi konfliktní situaci a tím ho vymaňovat z navyklých kulturních a společenských stereotypů. Poezie, jíž bylo přisuzováno dominantní postavení, byla koncipována jako popření všech jazykových zvyklostí proti tradiční skladbě se kladlo slovo osvobozené z konvencí gramatických konstrukcí, schopné vyjádřit zvuky moderní civilizace. Počátky literárního futurismu jsou spjaty se jménem italský básníka F.T.Marinettiho a jeho Futuristickým manifestem (rok 1909). Italský futurismus pro svůj radikalismus vyúsťující k výzvám zničit kulturu minulosti a ke glorifikaci války se po nástupu fašismu, který přivítali s Marinettim i někteří další básníci, dostává na okraj literárního dění a také evropského literárního zájmu. Ruský futurismus, který se vyhranil do několika skupin a odvětví, představuje originální modifikaci původních podnětů. V divadle se futurismus projevil krátkodobou vzpourou proti akademismu a postupům divadla zvláště záměrnými provokacemi hlediště a maximálním dynamizováním jevištních akcí. Futurismem byl ovlivněn V.Majakovskij (tragédie Vladimír Majakovskij, provedená Futuristickým divadlem v Petrohradě roku 1913; Ve výtvarném umění rozšířen v letech 1909–1916 v Itálii a v období let 1912–1916 v Rusku. Italský futurismus, zaměřený zejména na oslavu technické civilizace a její dynamičnosti, vytvořil program v podobě systému zásad (princip tzv. absolutního pohybu, jehož výrazem jsou silové linie vyjadřující pohyb předmětu do prostoru a princip simultánnosti). Hlavní představitelé: U.Boccioni, Carlo Carrá, L.Russolo, G.Balla, G.Severini. Ruský futurismus, odlišný tematicky (venkovský život a příroda); nevytvořil a nepřijal systém výtvarných pravidel a je charakterizován odporem k militarismu a oslavě síly. Výtvarně nebyl tak vyhraněn jako italský futurismus a v tvorbě většiny umělců představuje krátké období přechodu k jiným směrům (K.Matevič, N.Gončarovová, M.Larionov, V.Tatlin).


 

Odkazující hesla: avantgarda, Bubnovyj valet, Czyźewski, FEKS, Jindra, konkrétní poezie, Magritte, modernismus, novoklasicismus, portugalské výtvarné umění, Prampolini, ruské výtvarné umění, Russolo, Skamander, Skupina 42, směr umělecký, sovětská divadelní avantgarda, švédské výtvarné umění
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 4.7.2001
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.