socialistická revoluce



Typ sociální revoluce. Na rozdíl od všech předcházejících sociálních revolucí není jen formou přechodu od jedné sociálně ekonomické formace k druhé, nýbrž počátkem přechodu ke komunistické společnosti. Cílem socialistické revoluce je likvidace politické moci a nastolení moci dělnické třídy. Ustavením diktatury proletariátu se ve společnosti uskutečňuje nový typ politické a státní organizace. Diktatura proletariátu jako předpoklad plnění úloh socialistické revoluce zahrnuje dva vzájemně spjaté úkoly: uplatňování proletářské moci vůči poražené buržoazii a současně rozvíjení diktatury proletariátu jako svazku revoluční dělnické třídy s rolnictvem. Prostřednictvím své vlády nahrazuje dělnická třída postupně všechny vztahy a struktury společnosti vztahy a strukturami socialistického charakteru. Zákonitosti socialistické revoluce formulovali K. Marx a B. Engels, v nové epoše její teorii rozvynul V. I. Lenin. Leninská teorie socialistické revoluce prohloubila konkrétně historický a třídní přístup k socialistické revoluci. Její zákonitosti vystupují před dělnickou třídou a její stranou jako vzájemně spjatý komplex tvořivých a bořivých úkolů socialistické revoluce: převzetí politické moci proletariátem a vedení pracujících mas dělnickou třídou v celém procesu, vedení dělnické třídy marxisticko-leninistickou stranou, která musí svou vedoucí úlohu stále zabezpečovat a zdokonalovat, rozbití starého státního aparátu a vybudování určité formy diktatury proletariátu při neustálém upevňování socialistické demokracie, upevňování socialistického vlastnictví v jeho různých formách, vytvoření systému řízení ekonomiky a společenských procesů, využívající ekonomických zákonů socialismu, uskutečnění socialistické revoluce v oblasti ideologie a kultury. V užším smyslu znamená socialistická revoluce přechod politické moci do rukou dělnické třídy, ustavení diktatury proletariátu. V širším smyslu zahrnuje socialistická revoluce celé období od dobytí moci dělnickou třídou až po vybudování socialismu.

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 8. 9. 2006
Autor: -red-

Reklama: