nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Ondříček
 Miroslav, *4.11.1934 (Praha, Československo) – †28.3.2015 (Praha), významný český kameraman...

Hřebejk
 Jan, *27.6.1967 (Praha, Československo), český filmový, televizní a divadelní režisér...

Hoffman
 Philip Seymour, *23.7.1967 (Fairport, stát New York, USA) – †2.2.2014 (New York, USA...

Oreiro
 Natalia, *19.5.1977 (Montevideo), celým jménem Natalia Marisa Oreiro Iglesias, argentinská herečka...

Kulhánek
 Jiří, *31.12.1967 (Brandýs nad Labem), český spisovatel, autor knih na pomezí žánru sci-fi a ...


Ondříček
Miroslav, *4.11.1934 (Praha, Československo) – †28.3.2015 (Praha), významný český kameraman. Pocházel z rodiny holiče a dámské kloboučnice, vyrůstal v prostředí žižkovských činžáků. Po poválečné epizodě pomocného dělníka ho jeho zájem o film přivedl v roce 1950 do Filmového studia Barrandov, kde si záhy vyzkoušel profesi asistenta kamery. Profesionální dráhu začínal jako kameraman dokumentů, v roce 1959 absolvoval večerní školu filmové tvorby při FAMU (učitelem mu byl legendární kameraman Jan Stallich) a na Barrandově poté asistoval jako švenkr renomovaným kameramanům. Počátkem 60. let se seznámil s tehdy začínajícím Milošem Formanem, s nímž natočil proslulý hraný dokument Konkurs (1963). Tehdy začala jejich celoživotní spolupráce, jejímiž plody byla řada mistrovských filmů (mj. komedie Lásky jedné plavovlásky, muzikál Vlasy či oscarový Amadeus). Poprvé také získal zahraniční zkušenost jako kameraman satiry Bílý autobus v režii britského režiséra Lindsaye Andersona. Významným mezníkem v jeho tvorbě se stal jeho (a Formanův) první barevný snímek Hoří, má panenko (1967), po němž následovala stále častější pozvání do zahraničí (mj. další úspěšná spolupráce s Lindsayem Andersonem na filmech Kdyby...Šťastný to muž!). V 70. letech se ještě podílel na několika českých filmech a také se dostal do střetu s vedením československé kinematografie (nebylo mu dovoleno spolupracovat na jedinečných snímcích PodrazPřelet nad kukaččím hnízdem). Situaci mu navíc zkomplikovaly zdravotní potíže (ohluchl na jedno ucho), nevyhnula se mu ani zranění při natáčení. Od 80. let působil většinou v USA, kde se jako kameraman a spolupracovník významných režisérů zasloužil o úspěch řady výtečných filmů. Ve své tvorbě vycházel z tradice české kameramanské školy, dokonale zvládl využití světla i práci s nedostatkem materiálu. K jeho profesionálním přednostem patřilo pronikavé vidění souvislostí, mimořádný cit pro barvu a atmosféru, vzácně vytříbený vkus a perfekcionismus, které ho vynesly do kategorie nejlepších světových kameramanů (ironií osudu však nikdy nezískal Oscara). V roce 1999 obdržel Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu. Jeho syn David Ondříček se stal úspěšným režisérem.
Vybraná filmografie (kameraman, není-li uvedeno jinak): filmová báseň Holubice (1960, asistent kamery), pohádková satira Až přijde kocour (1963, II. kamera), poetický příběh Křik (1963, II. kamera), válečné drama Démanty noci (1964, II. kamera), kolektivní adaptace povídek Bohumila Hrabala Perličky na dně (1965, II. kamera), slavná smutná komedie Lásky jedné plavovlásky (1965), stěžejní dílo české nové vlny Intimní osvětlení (1965), experiment o různých podobách nesmělé lásky Mučedníci lásky (1966), absurdní satira na anglickou společnost 60. let Bílý autobus (1967), hořké podobenství o pokřivené morálce a české krutosti Hoří, má panenko (1967), podobenství o britské společnosti, odehrávající se v prostředí elitní studentské koleje, Kdyby... (1968), ve francouzské produkci natočený romantický příběh o vztahu poznamenaném žárlivostí Tělo Diany (1969), hořká komedie z prostředí amerických středních vrstev a americká prvotina Miloše Formana Taking Off (1970), adaptace románu Kurta Vonneguta Jatka č. 5 (1971), rodinná komedie Homolka a tobolka (1972), satirická komedie Lindsaye Andersona Šťastný to muž! (1973), komedie Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974), kriminální komedie Drahé tety a já (1974), příběh z prostředí secesního hotelu Dvojí svět hotelu Pacifik (1975), drama Hřiště (1975), psychologický snímek Jakub (1976), komedie Konečně si rozumíme (1976), historický snímek o milostném vztahu Jana NerudyKaroliny Světlé Příběh lásky a cti (1977), drama Nechci nic slyšet (1978), filmová adaptace slavného broadwayského muzikálu Vlasy (1979), životopisný snímek o pěvkyni Emě Destinové Božská Ema (1979), velkofilm na motivy Čapkova románu Krakatit s názvem Temné slunce (1980), adaptace románu E. L. Doctorowa Ragtime (1980; nominace na Oscara), adaptace bestselleru Johna Irvinga Svět podle Garpa (1981), podle skutečné události natočené drama Silkwoodová (1982), mimořádně úspěšný historický velkofilm o životě W. A. Mozarta podle románu Petera Shaffera Amadeus (1983; nominace na Oscara), příběh z prostředí amerických katolických škol Nebesa pomozte! (1984), sci-fi parodie F/X (1985, uváděno též pod názvem Smrtící triky F/X), komedie Bláznivá farma (1988, uváděno též pod názvy BlázinecFarma snů), výpravná adaptace de Laclosova románu Nebezpečné známosti pod názvem Valmont (1989), celovečerní dokument o turné Luciana Pavarottiho v Číně Vzdálená harmonie (1986), psychologické drama Čas probuzení (1990), sportovní komedie Veké vítězství (1992), romantická komedie Kazatelova žena (1996).


 

Odkazující hesla: Anderson, Ondříček
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 31.3.2015
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.