nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Pollack
 Sydney, *1.7.1934 (Lafayette, Indiana, USA) – †26.5.2008 (Los Angeles, Kalifornie, USA...

MacDowell
 [Mekdaul], Andie, *21.4.1958 (Gaffney, Jižní Karolína, USA), vlastním jménem Rosalie Anderson...

Madonna
 *16.8.1958 (Bay City, Michigan), plným jménem Madonna Luise Veronica Ciccone, americká popová...

Hirschbiegel
 Oliver, *26.3.1957 (Hamburk, Německo), německý filmový a televizní režisér a příležitostný...

Loukotková
 Jarmila, *14.4.1923 (Praha) – †29.10.2007 (Praha), česká prozaička. Byla dcerou českého...


árie
[Italština], sólová vokální skladba s nástrojovým doprovodem, vyskytuje se většinou v opeře, oratoriukantátě, ale i samostatně (koncertní árie ). Asi do poloviny 17. století měla formu strofické písně. V benátské operní škole 17. století se ustálila árie s nestrofickou stavbou a zde také došlo k odlišení árie jako složky převážně lyrické a statické od recitativu jako prvku epicko-dramatického. Další vývoj (asi v letech 1650–1750) směřoval k vytvoření tzv. árie da capo, třídílné formy, v níž se po doznění druhé části opakuje část první (schéma ABA). Rozměry árie da capo se v 18. století rozšířily a třídílnost stavby pronikla i do jejích jednotli vých částí. Používána skladateli pozdního baroka (A. Scarlatti, J. S. Bach, G. F. Händel). Uplatňovala se zvláště ve vážné opeře (opera sena); od 2. poloviny 18. století s rozvojem komické opery árie da capo postupně nahrazována větší rozmanitostí forem (arietta, cavatina ) v souvislosti s úsilím o dramatickou charakteristiku v dílech Ch. W. Glucka, J. Haydna, W. A. Mozarta aj. S výjimkou části Wagnerova operního díla si árie podržela své místo i v hudbě 19. a 20. století.


 

Odkazující hesla: Cesti, kantáta, ritornel, Rossi, siciliána
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 16.1.2004
Autor:





Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.