nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Gaia Mesiah
 [Gaja Mesajah], česká hudební rocková skupina založená roku 2001 a dnes hrající v sestavě...

Monroe
 Marilyn, *1.6.1926 (Los Angeles, USA) – †5.8.1962 (Los Angeles, USA), vlastním jménem Norma...

Presley
 Elvis Aaron, *8.1.1935 (Tupelo, Mississippi) – †16.8.1977 (Memphis, Tennessee), americký...

Akin
 Fatih, *25.8.1973 (Hamburk, Německo), německý filmový režisér, scenárista, producent a herec...

Habera
 Pavol, *12.4.1962, slovenský zpěvák a skladatel pop-music. V 80. letech hrál s ...


Chytilová fotografie (1)ilustracevideazvukymapyodkazy
Věra, *2.2.1929 (Ostrava) – †12.3.2014 (Praha), česká filmová a televizní režisérka a scenáristka, první dáma českého filmu. Pocházela z rodiny živnostníka a legionáře, dva roky studovala architekturu v Brně, poté pracovala jako kreslířka, laborantka a manekýnka. V roce 1951 se mihla v malé roličce ve Fričově filmu Císařův pekař – Pekařův císař, v roce 1953 začala pracovat ve Filmovém studiu Barrandov jako klapka, skriptka, asistentka režie a pomocná režisérka. V letech 1957–1962 vystudovala režii na pražské FAMU (v ročníku Otakara Vávry) a již během studií upoutala pozornost svými školními filmy (např. Dům na Ořechovce, Zelená ulice). Absolvovala středometrážním hraným dokumentem Strop, který byl spolu s dalším dokumentárním snímkem Pytel blech uveden do distribuce pod názvem U stropu je pytel blech a který spolu se školními filmy Miloše Formana (Konkurs, Kdyby ty muziky nebyly) stál na počátku tzv. české nové vlny. Ve své tvorbě od počátku tíhla k symbolickému vyjadřování, její filmy, které získaly četná ocenění, lze charakterizovat jako excentricky stylizované morality a filozofické alegorie s velmi osobitým pohledem na svět, společnost a mezilidské vztahy se silným zaujetím pro morální otázky. V letech 1969–1976 jí byla práce ve filmu znemožněna (k hrané tvorbě se vrátila hořkou komedií Hra o jablko), ale i později natáčela s velkými obtížemi, neboť její osobité a provokující snímky se vymykaly oficiální normalizační produkci. Se stejně trpkou satirou a osobní umanutostí však reagovala i na společenské problémy, politické ovzduší a rychlý tep polistopadové doby. Od 90. let se rovněž věnovala natáčení úspěšných dokumentů, především pro společnost Febio v rámci různých tématických cyklů (GEN, OKO, Genus, Jak se žije…, 12 odvážných, V.I.P.). Několik televizních dokumentů bylo natočeno i o ní samotné a jejím díle – např. Věra Chytilová pohledem Ireny Pavláskové (1993), Rozhovor k pětašedesátinám (1994, režie Drahomíra Vihanová). V listopadu 1994 se také poprvé představila jako divadelní režisérka v Divadle Na zábradlí, kde inscenovala drama Martina Crimpa Story. V 90. letech se rovněž angažovala v politickém životě. Za své dílo získala několik prestižních ocenění – státní vyznamenání Medaile Za zásluhy (1998), Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii z MFF v Karlových Varech (2000) a Český lev za dlouholetý umělecký přínos českému filmu (2001). Kromě toho je držitelkou francouzského vyznamenání Rytíř umění a literatury. Jejím prvním manželem byl fotograf Karel Ludwig (1950–1953), z manželství s kameramanem Jaroslavem Kučerou má dceru Terezu Kučerovou (1964), která se prosadila jako výtvarnice a autorka animovaných filmů, a syna Štěpána Kučeru (1968), jenž pracuje jako kameraman.
Vybraná filmografie (režie + scénář nebo spolupráce na něm, není-li uvedeno jinak): historická komedie Císařův pekař – Pekařův císař (1951, herečka), krátký film Konec jasnovidce (1957, herečka), středometrážní hraný dokument Strop (1961, + námět; Cena FICC v Oberhausenu), středometrážní snímek o životě v dívčím internátě Pytel blech (1962, + námět; bronzová medaile na MF dokumentárních filmů v Benátkách), celovečerní debut konfrontující životní styl dvou rozdílných žen O něčem jiném (1963, + námět; Velká cena z Filmového týdne v Mannheimu aj.), povídka Automat Svět z hrabalovského filmu Perličky na dně (1965), provokativní groteska o dvou dívkách, které se rozhodly být zkažené, Sedmikrásky (1966; Velká cena na MFF v Bergamu aj.), existenciální alegorie Ovoce stromů rajských jíme (1969, + námět), hořká komedie Hra o jablko (1976; Stříbrný Hugo na MFF v Chicagu), krátkometrážní dokument o podzimu lidského života Čas je neúprosný (1978; Hlavní cena na Festivalu českých a slovenských filmů v Piešťanech aj.), krutě ironický pohled na život na socialistickém sídlišti Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979; Gran Premio na MF autorských filmů v San Remu 1980), komedie z železničářského prostředí Kalamita (1981), komediální moralita o ješitném donchuánovi na motivy povídky Jiřího Brdečky Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983), mnohoznačný umělecký dokument Praha – neklidné srdce Evropy (1984, + námět a komentář), psychologický sci-fi horor Vlčí bouda (1986), kolážovitá adaptace hry Bolka Polívky Šašek a královna (1987), moralita o tragických následcích bohémského života Kopytem sem, kopytem tam (1988), dokumentární snímek T.G.M. – Osvoboditel (1990), středometrážní groteska o mozartovském duchu Prahy Mí Pražané mi rozumějí (1991, + námět), ve spolupráci s Bolkem Polívkou realizovaná hořká komedie o polistopadových poměrech Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992), dokumentární snímek z cyklu Podnikání v Čechách Kam panenky… (1993, + námět), černá komedie o znásilnění a kruté pomstě podle skutečného kriminálního případu Pasti, pasti, pastičky (1998), dvoudílný televizní umělecký dokument o klasicích české fotografie Vzlety a pády (2000, + námět, účinkující), knihou Desmonda Morrise Nahá opice inspirovaná tragikomedie Vyhnání z ráje (2001), celovečerní umělecký dokument věnovaný Ester Krumbachové Pátrání po Ester (2005, + námět, účinkující), hořká komedie Hezké chvilky bez záruky (2006).


Věra Chytilová


 

Odkazující hesla: Abrhám, Barta, Forman, Chochola, Krumbachová, Menzel, Poullain, Sláma, Stivínová, Suchařípa, Šlapeta, Vávra
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 12.3.2014
Autor:



Režiséři: Affleck, Akin, Annaud, Bedřich, Bertolucci, Bočan, Bondarčuk, Brdečka, Burger, Burian, Burton, Buscemi, Císler, Cleese, Clooney, Cocteau, Coen, Coen, Columbus, Coppola, Crowe, Cuarón, Curtis, Daněk, Dostál, Eastwood, Ejzenštejn, Fellini, Fialka, Filip, Fo, Forman, Foster, Frejka, Frič, Futurista, Gades, Gilliam, Girault, Goldwyn, Haas, Hanák, Hašler, Herz, Hilar, Hirschbiegel, Hitchcock, Honzl, Hřebejk, Hunebelle, Hybner, Chaplin, Jackson, Jakubisko, Jarmusch, Jennings, Jireš, Jones, Kačer, Kachyňa, Kasdan, Kaufman, Kazan, Klein, Kormákur, Kubrick, Kurosawa, Kusturica, Lee, Lipský, Longen, Lucas, Luhrmann, Lynch, Menzel, Moskalyk, Nellis, Newman, Nolan, Nový, Noyce, Olivier, Olmer, Papoušek, Paskaljevič, Petersen, Plívová-Šimková, Podskalský, Polák, Poledňáková, Polívka, Pollack, Rapp, Ráža, Redford, Reeve, Reitman, Remunda, Renč, režisér, Rodriguez, Roháč, Rush, Scorsese, Sellers, Schmidt, Smetana, Smoček, Smoljak, Sommerová, Sommers, Spielberg, Stone, Svěrák, Švankmajer, Tamahori, Tarantino, Tarkovskij, Trier, Trnka, Turba, Týrlová, Vančura, Vávra, Veber, Visconti, Vláčil, Voráčková, Vorel, Vorlíček, Vydra, Wajda, Walló, Wasserman, Weiss, Zachariáš, Zelenka, Zeman, Zemeckis


Fotbalove Dresyfutbalove dresy na predajmaglie calcio onlinebillige fotballdrakterImitazioni orologi italiafussball trikots kaufen
Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2018, OPTIMUS s.r.o.