nastavit jako výchozí stránku
   
   kultura

Heston
 [Hestn], Charlton, *4.10.1923 (podle některých pramenů 1924, Evanston, Illinois, USA) – †6.4...

Žilák
 Karel, *19.7.1948, český ekonom a spisovatel. Jako ekonom působí v oblasti marketingu...

Marshall
 Rob, *17.10.1960 (Madison, Wisconsin, USA), vlastním jménem Robert Marshall, americký filmový...

Columbus
 Chris, *10.9.1958 (Spangler, Pensylvánie, USA), americký filmový scenárista, režisér a ...

Čok
 Vilém, *7.9.1961 (Mladá Boleslav), český zpěvák a hudebník. V letech 1978–1981...


Chytilová fotografie (1)ilustracevideazvukymapyodkazy
Věra, *2.2.1929 (Ostrava) – †12.3.2014 (Praha), česká filmová a televizní režisérka a scenáristka, první dáma českého filmu. Pocházela z rodiny živnostníka a legionáře, dva roky studovala architekturu v Brně, poté pracovala jako kreslířka, laborantka a manekýnka. V roce 1951 se mihla v malé roličce ve Fričově filmu Císařův pekař – Pekařův císař, v roce 1953 začala pracovat ve Filmovém studiu Barrandov jako klapka, skriptka, asistentka režie a pomocná režisérka. V letech 1957–1962 vystudovala režii na pražské FAMU (v ročníku Otakara Vávry) a již během studií upoutala pozornost svými školními filmy (např. Dům na Ořechovce, Zelená ulice). Absolvovala středometrážním hraným dokumentem Strop, který byl spolu s dalším dokumentárním snímkem Pytel blech uveden do distribuce pod názvem U stropu je pytel blech a který spolu se školními filmy Miloše Formana (Konkurs, Kdyby ty muziky nebyly) stál na počátku tzv. české nové vlny. Ve své tvorbě od počátku tíhla k symbolickému vyjadřování, její filmy, které získaly četná ocenění, lze charakterizovat jako excentricky stylizované morality a filozofické alegorie s velmi osobitým pohledem na svět, společnost a mezilidské vztahy se silným zaujetím pro morální otázky. V letech 1969–1976 jí byla práce ve filmu znemožněna (k hrané tvorbě se vrátila hořkou komedií Hra o jablko), ale i později natáčela s velkými obtížemi, neboť její osobité a provokující snímky se vymykaly oficiální normalizační produkci. Se stejně trpkou satirou a osobní umanutostí však reagovala i na společenské problémy, politické ovzduší a rychlý tep polistopadové doby. Od 90. let se rovněž věnovala natáčení úspěšných dokumentů, především pro společnost Febio v rámci různých tématických cyklů (GEN, OKO, Genus, Jak se žije…, 12 odvážných, V.I.P.). Několik televizních dokumentů bylo natočeno i o ní samotné a jejím díle – např. Věra Chytilová pohledem Ireny Pavláskové (1993), Rozhovor k pětašedesátinám (1994, režie Drahomíra Vihanová). V listopadu 1994 se také poprvé představila jako divadelní režisérka v Divadle Na zábradlí, kde inscenovala drama Martina Crimpa Story. V 90. letech se rovněž angažovala v politickém životě. Za své dílo získala několik prestižních ocenění – státní vyznamenání Medaile Za zásluhy (1998), Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii z MFF v Karlových Varech (2000) a Český lev za dlouholetý umělecký přínos českému filmu (2001). Kromě toho je držitelkou francouzského vyznamenání Rytíř umění a literatury. Jejím prvním manželem byl fotograf Karel Ludwig (1950–1953), z manželství s kameramanem Jaroslavem Kučerou má dceru Terezu Kučerovou (1964), která se prosadila jako výtvarnice a autorka animovaných filmů, a syna Štěpána Kučeru (1968), jenž pracuje jako kameraman.
Vybraná filmografie (režie + scénář nebo spolupráce na něm, není-li uvedeno jinak): historická komedie Císařův pekař – Pekařův císař (1951, herečka), krátký film Konec jasnovidce (1957, herečka), středometrážní hraný dokument Strop (1961, + námět; Cena FICC v Oberhausenu), středometrážní snímek o životě v dívčím internátě Pytel blech (1962, + námět; bronzová medaile na MF dokumentárních filmů v Benátkách), celovečerní debut konfrontující životní styl dvou rozdílných žen O něčem jiném (1963, + námět; Velká cena z Filmového týdne v Mannheimu aj.), povídka Automat Svět z hrabalovského filmu Perličky na dně (1965), provokativní groteska o dvou dívkách, které se rozhodly být zkažené, Sedmikrásky (1966; Velká cena na MFF v Bergamu aj.), existenciální alegorie Ovoce stromů rajských jíme (1969, + námět), hořká komedie Hra o jablko (1976; Stříbrný Hugo na MFF v Chicagu), krátkometrážní dokument o podzimu lidského života Čas je neúprosný (1978; Hlavní cena na Festivalu českých a slovenských filmů v Piešťanech aj.), krutě ironický pohled na život na socialistickém sídlišti Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979; Gran Premio na MF autorských filmů v San Remu 1980), komedie z železničářského prostředí Kalamita (1981), komediální moralita o ješitném donchuánovi na motivy povídky Jiřího Brdečky Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983), mnohoznačný umělecký dokument Praha – neklidné srdce Evropy (1984, + námět a komentář), psychologický sci-fi horor Vlčí bouda (1986), kolážovitá adaptace hry Bolka Polívky Šašek a královna (1987), moralita o tragických následcích bohémského života Kopytem sem, kopytem tam (1988), dokumentární snímek T.G.M. – Osvoboditel (1990), středometrážní groteska o mozartovském duchu Prahy Mí Pražané mi rozumějí (1991, + námět), ve spolupráci s Bolkem Polívkou realizovaná hořká komedie o polistopadových poměrech Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992), dokumentární snímek z cyklu Podnikání v Čechách Kam panenky… (1993, + námět), černá komedie o znásilnění a kruté pomstě podle skutečného kriminálního případu Pasti, pasti, pastičky (1998), dvoudílný televizní umělecký dokument o klasicích české fotografie Vzlety a pády (2000, + námět, účinkující), knihou Desmonda Morrise Nahá opice inspirovaná tragikomedie Vyhnání z ráje (2001), celovečerní umělecký dokument věnovaný Ester Krumbachové Pátrání po Ester (2005, + námět, účinkující), hořká komedie Hezké chvilky bez záruky (2006).


Věra Chytilová


 

Odkazující hesla: Abrhám, Barta, Forman, Chochola, Krumbachová, Menzel, Poullain, Sláma, Stivínová, Suchařípa, Šlapeta, Vávra
Vytvořeno: 14.3.2000
Aktualizováno: 12.3.2014
Autor:



Režiséři: Affleck, Akin, Annaud, Bedřich, Bertolucci, Bočan, Bondarčuk, Brdečka, Burger, Burian, Burton, Buscemi, Císler, Cleese, Clooney, Cocteau, Coen, Coen, Columbus, Coppola, Crowe, Cuarón, Curtis, Daněk, Dostál, Eastwood, Ejzenštejn, Fellini, Fialka, Filip, Fo, Forman, Foster, Frejka, Frič, Futurista, Gades, Gilliam, Girault, Goldwyn, Haas, Hanák, Hašler, Herz, Hilar, Hirschbiegel, Hitchcock, Honzl, Hřebejk, Hunebelle, Hybner, Chaplin, Jackson, Jakubisko, Jarmusch, Jennings, Jireš, Jones, Kačer, Kachyňa, Kasdan, Kaufman, Kazan, Klein, Kormákur, Kubrick, Kurosawa, Kusturica, Lee, Lipský, Longen, Lucas, Luhrmann, Lynch, Menzel, Moskalyk, Nellis, Newman, Nolan, Nový, Noyce, Olivier, Olmer, Papoušek, Paskaljevič, Petersen, Plívová-Šimková, Podskalský, Polák, Poledňáková, Polívka, Pollack, Rapp, Ráža, Redford, Reeve, Reitman, Remunda, Renč, režisér, Rodriguez, Roháč, Rush, Scorsese, Sellers, Schmidt, Smetana, Smoček, Smoljak, Sommerová, Sommers, Spielberg, Stone, Svěrák, Švankmajer, Tamahori, Tarantino, Tarkovskij, Trier, Trnka, Turba, Týrlová, Vančura, Vávra, Veber, Visconti, Vláčil, Voráčková, Vorel, Vorlíček, Vydra, Wajda, Walló, Wasserman, Weiss, Zachariáš, Zelenka, Zeman, Zemeckis


Texty encyklopedických hesel mohou obsahovat slova nebo slovní spojení, která mohou
být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

© 1999 - 2017, OPTIMUS s.r.o.