hra



Psychologie
Psychologie, specifický druh činnosti člověka a vyšších živočichů, jehož základem je spontánní podmiňování reflexů provázených pocitem libostí. Jedna ze tří základních forem lidské činnosti (práce, učení, hra). Smysluplná aktivita uspokojujícího charakteru (hledání, činorodost, rozptýlení, radost). Zprvu spekulativně objasňována jako opakování určité fáze fylogeneze, později též nejrůznějšími principy (působení funkční příjemnosti, cvičení určitých funkcí, součást procesu přizpůsobení, porušení podnětové struktury vyvolávající napětí explorační činnost spojená s novostí a zvýšenou pozorností). Zvláštní význam přikládají hře teorie zabývající se ontogenezí (individuálním vývojem) lidské psychiky, podle kterých je hra stadiem navazujícím na období experimentace (pohybové aktivity zprostředkující dítěti první kontakty s okolím a vlastním tělem). Biologický význam hry spočívá v postupném zvládání potřebných návyků a dovedností v dětském věku (zvládání reality experimentem, příprava na dospělé fungování). Kromě nácviku budoucích činností se prostřednictvím dětské hry rozvíjejí i tvořivé schopnosti, hodnotové orientace a důležité složky socializačního procesu. Formativní vliv hry pokračuje i v dospělosti (náhradní uspokojování různých potřeb v soutěživosti). Kromě koncepcí dětské hry je rozpracovávána obecná teorie her využívající poznatků z více oborů (matematická teorie her a strategií). Hru je možno kategorizovat podle nejrůznějších kritérií: podle průběhu se hry dělí na volné a řízené, podle vývojových stupňů na funkční, manipulační, napodobivé, úkolové a podobně. Běžné je třídění her na orientačně explorační (aktivace hry změnou a novostí podnětů), úlohové (simulování skutečnosti ve hře „na něco“), konstruktivní (uplatnění tvořivosti), pohybové (cvičení motorických funkcí) a hry s pravidly (kognitivní hry). V klinických aplikacích psychologie se her využívá k diagnostickým a terapeutickým účelům (psychodrama).

Datum vytvoření: 14. 3. 2000
Datum aktualizace: 10. 10. 2000
Autor: -red-

Odkazující hesla: intermedium, teorie her.

Reklama: